Δεν εκτιμάμε μόνο στην Ελλάδα τη νοστιμιά και την ποιότητα των τυροκομικών προϊόντων μας, καθώς σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος (ΣΕΒΕ), είναι περιζήτητα και στο εξωτερικό.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Παναγιώτης Χασάπης μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, για τα αποτελέσματα μελέτης του φορέα, με τίτλο «Χαρτογράφηση της εξαγωγικής δραστηριότητας της Ελλάδας ανά περιφέρεια και νομό». Η μελέτη «ακτινογραφεί» τις Περιφέρειες και τις Περιφερειακές Ενότητες της Ελλάδας για τα έτη 2013-2017, σε ό,τι αφορά τη δραστηριοποίηση τους στον τομέα των εξαγωγών, αναδεικνύοντας και τις μεταβολές που έχουν πραγματοποιηθεί στο χρονικό διάστημα της πενταετίας.
Όπως ανέφερε, ταυτόχρονα με τη γενικότερη εικόνα μέσα από τη συγκεκριμένη μελέτη αναλύεται και «η ανάδειξη των κλάδων και των αγορών αιχμής ανά περιφέρεια και νομό όπως και η εξαγωγική τους δραστηριότητα διαχρονικά». Παράλληλα σημείωσε ότι στο σύνολο τους οι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν να επιδείξουν σημαντικά επιτεύγματα. Ο κ. Χασάπης εξήγησε πως με βάση το σύνολο των δεδομένων, στην Ελλάδα υπάρχει σημαντική βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων, παρότι σε σχέση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα, υπάρχει ακόμα διαδρομή που μπορεί να διανυθεί. «Αν και βλέπουμε πως οι εξαγωγές έχουν μεγαλώσει αρκετά και το 2018 έχουμε κλείσει με άνοδο περίπου 17%, πάλι είμαστε κοντά στις 20 μονάδες κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο», ανάφερε και σχολίασε πως τα αποτελέσματα στον τομέα αυτό της ελληνικής οικονομίας έχουν ουσιαστική συμβολή στην εικόνα των χρηματοοικονομικών της χώρας.
Την καλύτερη εξαγωγική επίδοση φαίνεται να έχει η Κεντρική Μακεδονία. Σύμφωνα με τον κ. Χασάπη η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αναδεικνύεται ως πρωταθλήτρια, εμφανίζοντας την καλύτερη εξαγωγική επίδοση. «Είμαστε σχεδόν δύο μονάδες παραπάνω από τον μέσο όρο της Ελλάδας κάτι που σημαίνει πως πρόκειται για μια αρκετά εξαγωγική και εξωστρεφή περιφέρεια», σημείωσε, ενώ πρόσθεσε ότι ως πηγή της εξέλιξης θεωρείται κυρίως η γαλακτοκομία. «Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας βρίσκεται το μεγαλύτερο κομμάτι της γαλακτοκομικής παραγωγής, από τη στιγμή που το μεγαλύτερο κομμάτι του αγελαδοτροφικού τομέα βρίσκεται επίσης εκεί, ενώ επιπλέον υπάρχει στη συγκεκριμένη περιφέρεια μεγάλο κομμάτι τις πρωτογενούς αγροτικής παραγωγής».
Ένα άλλο παράδειγμα που ξεχωρίζει μέσα από τους δείκτες είναι και αυτό της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Ο κ.Χασάπης εξήγησε πως η συγκεκριμένη περιφέρεια έχει μεγαλύτερες εξαγωγές από ό,τι εισαγωγές και μάλιστα, ο επονομαζόμενος δείκτης επικάλυψης είναι 200%. «Αυτό σημαίνει σχεδόν διπλάσιες εξαγωγές από εισαγωγές. Από τις εξαγωγές σχεδόν το 50% αφορά τρόφιμα ενώ το μεγαλύτερο κομμάτι των τροφίμων είναι γαλακτοκομικά και σε μια ακόμη πιο βαθιά ανάλυση θα δούμε πως μιλάμε για τυροκομικά», σημείωσε. «Από αυτό μπορεί κανείς να βγάλει στρατηγική σε ότι αφορά π.χ το πόσο μια περιφέρεια πρέπει να επικεντρωθεί σε κάτι. Είναι δε και ένα εργαλείο για τις περιφέρειες καθώς κάποιες π.χ θα κάνουν αποστολές στο εξωτερικό και θα συμμετέχουν σε εκθέσεις», εξηγεί.
Τα στοιχεία της έρευνας μπορούν να εμπλουτίσουν τα όπλα μιας επιχείρησης σύμφωνα με τον συνομιλητή, αν και βασικά απευθύνονται στις περιφέρειες και την κεντρική κυβέρνηση. «Η κάθε επιχείρηση έχει τα εργαλεία με τα οποία μπορεί να αναπτυχθεί και ξέρει σε ποιες αγορές θέλει να πάει. Η προσέγγιση των επιχειρήσεων μπορεί να είναι ακόμη πιο σύνθετη από το «κάνω φέτα«» ή «κάνω κίτρινο τυρί», θέμα είναι το σε ποιες χώρες πηγαίνω, αν θα έχω ονομασία (brand) ή αν θα κάνω private label κ.ο.κ. Κάποιες χώρες μπορεί να είναι κορεσμένες και κάποιες όχι, ενώ αυτό βασικά είναι για τις περιφέρειες και για την κεντρική κυβέρνηση, για να διαμορφώσουν στρατηγική», εξήγησε ο κ.Χασάπης. «Δεν μπορείς δηλαδή να πηγαίνεις στο Ντουμπάι, στη Big 5 που είναι μια έκθεση δομικών υλικών, ενώ θα πρέπει να πας στην αντίστοιχη έκθεση για τα τρόφιμα, την Gulfood που είναι πάλι στο Ντουμπάι, επειδή στα δομικά υλικά δεν υπάρχεις ως περιφέρεια. Και αντίστροφα», τόνισε.