Πώς δημιουργείς ένα διεθνές brand name πάνω στο ελληνικό ελαιόλαδο; Πώς συνδέεις μια αρχαία γνώση, ριζωμένη σε αυτή τη γη όσο και ο άνθρωπος, με το μέλλον; Ο Γιάννης Καμπούρης, διευθύνων σύμβουλος της βραβευμένης E-LA-WON, που ταξιδεύει το ελληνικό ελαιόλαδο στον κόσμο, εξηγεί την πίστη του σε έναν μύθο…
Ο Γιάννης Καμπούρης είναι παθιασμένος άνθρωπος. Παθιασμένος με ένα premium προϊόν όπως είναι το ελληνικό ελαιόλαδο. Και αεικίνητος. Τα πάντα περνούν από το χέρι του. Ίσως γι’ αυτό και κάθε χρονιά φέρνει όλο και περισσότερα βραβεία για την E-LA-WON, πάνω από 70 μέχρι σήμερα, επικυρώνοντας το αυτονόητο για όποιον δοκιμάσει έστω μια σταγόνα από αυτό το ελαιόλαδο. Εδώ μιλάμε για ένα προϊόν που αντιπροσωπεύει με άριστο τρόπο το παρελθόν και το μέλλον της μεγάλης παράδοσης της Ελλάδας.
Γιατί όλα ξεκίνησαν από μια ιδέα, μια εικόνα, μια ανάμνηση, μια αρχαία τέχνη που ο Γιάννης Καμπούρης αποφάσισε να διατηρήσει αυτούσια στο χρόνο και κυρίως, να μεταλαμπαδεύσει στο προϊόν του. Ούτε εύκολο, ούτε αυτονόητο για μια χώρα που στηρίζεται στο ελαιόλαδο αλλά ποτέ δεν το στήριξε όσο του αξίζει.
Και ο Γιάννης Καμπούρης είναι από αυτούς που πίστεψαν στη δημιουργία ενός διεθνούς brand name. Και πάνω σε αυτό τον στόχο δόμησε μεθοδικά, με σταθερότητα και ευρηματικότητα αλλά κυρίως, πίστη, το προϊόν του. Τη σειρά Ελαιόλαδων Ε-LA-WON Luxury, Super Premium, Premium, Green Fresh, Organic, Traditional, που έχουν σαρώσει τα βραβεία από το Λονδίνο μέχρι το Λος Αντζελες με δημοσιεύσεις στον διεθνή τύπο και εξαγωγές από Ντουμπάι μέχρι Ταιβάν.
Άθλος όλο αυτό το κατόρθωμα από μόνο του. Για τον διευθύνοντα σύμβουλο της E-LA-WON, όμως, ήταν θέμα αρχής και παράδοσης. Με αφορμή την τελευταία μελέτη, που έφερε στο φως της δημοσιότητας η E-LA-WON με το Παγκόσμιο Κέντρο Ελιάς για την Υγεία, σχετικά με την συμβολή του ελαιόλαδου στη μάχη για τη σκλήρυνση κατά πλάκας, ο Γιάννης Καμπούρης μιλά στο olivemagazine.gr για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού ελαιολάδου…
Αναφέρετε συχνά: «οι πιο δυνατές αναμνήσεις γεννιούνται γύρω από ένα τραπέζι». Περιγράψτε μας τις αναμνήσεις που σας οδήγησαν στη δημιουργία της E-LA-WON.
Αν η πραγματική πατρίδα μας είναι τα παιδικά μας χρόνια, εγώ πάνω στις αναμνήσεις από την Ίμβρο έχτισα τη ζωή μου. Εκείνες οι καταγραφές, η αγάπη για τη γη, ο ίσκιος της γέρικης ελιάς, οι γεύσεις, το ζυμωτό ψωμί, το λιομάζωμα, όλα αυτά με ώθησαν να δημιουργήσω τα δικά μου λιοτόπια. Έτσι βρέθηκα στην Πελοπόννησο. Στη γη των θρύλων και των παραδόσεων, εκεί έκανα τα δικά μου ελαιοπερίβολα, έφτιαξα το δικό μου ελαιόλαδο πάλι, σαν της Ίμβρου… Οι μνήμες από την πατρίδα μου σαν τις Ερινύες…
Εν μέσω οικονομικής κρίσης, το 2014, και ενώ ήμουν, και είμαι, μάχιμος στον μαυροπίνακα στα φροντιστήρια Σύγχρονο που φτιάξαμε με τους συνεργάτες μου και στη συγγραφική δραστηριότητα στις εκδόσεις Πατάκη, γύρω από ένα τραπέζι, βλέποντας τα Ελληνόπουλα να φεύγουν στο εξωτερικό, σκέφτηκα να δημιουργήσω κάτι ακόμη με προοπτική να δώσω ευκαιρία και όραμα σε νέους ανθρώπους. Διάθεση αντίδρασης και μεράκι λειτούργησαν σαν καταλύτες, σαν μοχλοί δράσης στις δυσκολίες, στις απογοητεύσεις, στα πισωγυρίσματα, στον ανταγωνισμό, στην απουσία υποστήριξης πολλές φορές από τους κρατικούς μηχανισμούς. Αντίδοτο για όλα αυτά είναι το πείσμα και το όνειρο. Ποτέ δε λέω: «τι να κάνουμε, έτσι είναι η ζωή», προτιμώ: «θα κάνω τη ζωή μου έτσι όπως την ονειρεύομαι». Γι’ αυτό τύχη λένε πως είναι όταν η προετοιμασία συναντάει την ευκαιρία. Έτσι δημιουργήθηκε η E-LA-WON.
H προσπάθεια στηρίχτηκε στην ποιότητα των προϊόντων, ντύθηκε με το περίβλημα της ιστορίας μας. Η ονομασία E-LA-WON είναι συλλαβογραφική απόδοση της ελληνικότατης λέξης έλαιον στη Γραμμική Β.
Έχετε δημιουργήσει ένα διεθνές brand. Aπό την πείρα σας, τι είναι αυτό που απαιτείται για να αποκτήσει το ελληνικό ελαιόλαδο τη θέση που του αξίζει διεθνώς;
Για να δημιουργηθεί ένα διεθνές brand επιβάλλεται να είναι διαφοροποιημένο έναντι του ανταγωνισμού, να αντιμετωπιστεί σαν επένδυση και να διατηρεί τη συνέπεια σε ό,τι υπόσχεται. Απαραιτήτως πρέπει να «τρέφουμε» την επικοινωνία ώστε να λαμβάνουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Το brand name της Ελλάδος την τελευταία δεκαετία δέχτηκε σημαντικό πλήγμα σε αντίθεση με το πανίσχυρο της Ιταλίας. Για να αποκτήσει το ελληνικό ελαιόλαδο τη θέση που του αξίζει διεθνώς απαιτείται ο ελαιοπαραγωγός να διατηρήσει την ποιότητα τηρώντας ορθές καλλιεργητικές πρακτικές και να ευθυγραμμιστούν ελαιοτριβεία και τυποποιητήρια ώστε να γίνει καλή διαχείριση της πρώτης ύλης. Και ως εξαγωγείς να είμαστε προσανατολισμένοι στην εξωστρέφεια.
Και η διαχείριση της πανδημίας μπορεί να αποτελέσει τη βάση για ένα rebranding της Ελλάδος παγκοσμίως, αρκεί να είναι αρωγός και η ελληνική πολιτεία και να ενσκήψει πραγματικά στην αξιοποίηση του πρωτογενούς τομέα.
Οι Έλληνες αγαπάμε το καλό λάδι αλλά ξέρουμε να το ξεχωρίζουμε; Ποια είναι τα βασικά στοιχεία που κάνουν για σας ένα ελαιόλαδο άριστης ποιότητας;
Πράγματι, οι Έλληνες αγαπάμε το καλό ελαιόλαδο αφού είμαστε στην πρώτη θέση με 17 κιλά κατανάλωσης ανά άτομο ετησίως, όμως δυστυχώς οι περισσότεροι δεν είμαστε εκπαιδευμένοι να το διακρίνουμε.
Ένα ελαιόλαδο πρέπει να έχει καλά οργανοληπτικά χαρακτηριστικά: φρουτώδες-πικρό-πικάντικο, επίσης να είναι χαμηλής οξύτητας έως 0,8%, να έχει μέσα στα όρια τα Κ232 και Κ270 καθώς και το δείκτη ΔΚ. Η ιδιαιτερότητα των εδαφικών συνθηκών της χώρας μας εξασφαλίζει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την παραγωγή υψηλής ποιότητας ελαιόλαδου.
Ποιες οι δυσκολίες αλλά και οι εξαιρετικές στιγμές αυτής της πορείας σας; Τι ξεχωρίζετε μέχρι σήμερα;
Η Ελλάδα καταλαμβάνει την πρώτη θέση στην κατάταξη των 10 κρατών όπου το επιχειρείν αποτελεί άθλο, κυρίως λόγω της μεταβαλλόμενης νομοθεσίας και της υψηλής φορολογίας.
Η αρχή ήταν δύσκολη για μένα, διότι από επαγγελματίας-εκπαιδευτικός, γινόμουν επιχειρηματίας. Ήταν πρόκληση να ξεκινήσω κάτι δικό μου. Στη διαδρομή βοήθησαν οι συνεργάτες μου. Είχα ενέργεια που τη διοχέτευσα στην νέα προσπάθεια της δημιουργίας της E-LA-WON. Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο αρκεί να έχεις πάθος, όραμα και υπομονή.
Όμως στην πορεία αυτή, οι εξαιρετικές στιγμές ήταν περισσότερες. Η εταιρεία κατέκτησε 70 και πλέον διεθνείς βραβεύσεις τόσο για την ποιότητα των προϊόντων της όσο και για τη καινοτομία και το packaging. Έγινε αντικείμενο μεταπτυχιακής μελέτης στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο. Υποστήριξε την έρευνα σε πανεπιστημιακό επίπεδο.
Η εταιρεία ανέπτυξε 34 κωδικούς σε προϊόντα υψηλής ποιότητας και έχει ως αιχμή του δόρατος το ακριβότερο ελαιόλαδο στον κόσμο με βρώσιμο χρυσό το οποίο εξάγει στις χώρες της αραβικής χερσονήσου.
Με τη συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις αύξησε τις εξαγωγές και διεθνοποίησε το brand name της. H E-LA-WON έχει ως μότο την πρωτοπορία και την καινοτομία. Για να τιμήσει τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση λανσάρει επετειακή, συλλεκτική, αριθμημένη, limited edition φιάλη με εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο. Μια ιδέα που προέκυψε από μια φωτογραφία του 1913 του παππού με τη στολή της Προεδρικής Φρουράς των Ευζώνων. Έτσι με έμπνευση το ελληνικό τσαρούχι, ως σύμβολο λεβεντιάς, αγωνιστικότητας και εθνικής υπερηφάνειας δημιουργήσαμε -σε ένδειξη τιμής- την επετειακή φιάλη.
Πώς μπορεί να αναδείξει κανείς τις σπάνιες ιδιότητες του ελαιόλαδου στην υγεία;
Η καθημερινή κατανάλωση εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου πρώιμης εσοδείας-αγουρέλαιο με πιστοποιημένη υψηλή περιεκτικότητα σε φαινόλες και ιδίως σε ελαιασίνη, αποτελεί ασπίδα προστασίας του κεντρικού νευρικού συστήματος και πιθανότατα, μπορεί να προστατεύσει από την επιδείνωση των συμπτωμάτων της σκλήρυνσης κατά πλάκας.
Ανακοινώθηκε, μάλιστα, η πρώτη μελέτη Ελλήνων και Ισπανών ερευνητών σχετικά με την ευεργετική επίδραση των φαινολικών συστατικών του ελαιόλαδου στο ζωικό πειραματικό μοντέλο της σκλήρυνσης κατά πλάκας. Απέδειξαν για πρώτη φορά ότι το φυσικό δραστικό συστατικό του ελαιόλαδου E-LA-WON η ελαιασίνη διαθέτει ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες με νευροπροστατευτική δράση στο ΚΝΣ.
Η ευεργετική επίδραση της δραστικής αυτής ουσίας, προερχόμενης από το ελαιόλαδο έχει κατοχυρωθεί με διεθνές δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και σύντομα αναμένεται η κυκλοφορία της σε φαρμακευτική μορφή κάψουλας για όσους δεν μπορούν να καταναλώνουν ελαιόλαδο καθημερινά μέσω της διατροφής τους.
Πώς βλέπετε τις προοπτικές την επόμενη μέρα όπως διαμορφώνεται; Ποιο είναι η τύχη του ελληνικού ελαιόλαδου; Ποια βήματα πρέπει να γίνουν; Ποιο είναι το δικό σας όραμα για το μέλλον;
Μέσα στη θύελλα της υγειονομικής κρίσης όσες εταιρείες κατάφεραν να σταθούν όρθιες και να αποκτήσουν ωριμότητα, αντοχή και ευελιξία μπορούν πλέον να αντιμετωπίσουν οποιαδήποτε νέα κρίση.
Όσο αφορά το ελαιόλαδο, η κατανάλωση σε μη παραγωγικές χώρες της Ε.Ε. και οι εξαγωγές θα πρέπει να αυξηθούν σύμφωνα με τις προβλέψεις στην έκθεση 2020-30 που δημοσιεύθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 2020 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η παραγωγή ελαιόλαδου της Ε.Ε. αναμένεται να αυξηθεί την επόμενη δεκαετία λόγω της αύξησης των αποδόσεων.
Για αυτό επιβάλλεται να είμαστε ποιοτικοί και αξιόπιστοι για να επιβιώσουμε στο διεθνή ανταγωνισμό. Κάθε όραμα χρειάζεται στρατηγική και σχέδιο δράσεων. Ο κοινωνικός πλούτος πηγάζει από την παραγωγική δραστηριότητα των επιχειρήσεων και των επιχειρηματιών.
Η εταιρεία μας υιοθετεί την περιβαλλοντική, κοινωνική και εταιρική διακυβέρνηση (ESG). Απαραίτητο είναι ένα επιχειρηματικό περιβάλλον με σταθερούς κανόνες, διαφάνεια, σεβασμό στους νόμους, ευελιξία για προσαρμογή στις ευμετάβλητες συνθήκες. Όπως κάθε χώρα έχουμε κι εμείς μοναδικότητα και πρέπει να την εκμεταλλευθούμε τοποθετούμενοι στο μέσο των εξελίξεων. Η Ελλάδα πρέπει να κρατήσει τα παιδιά της, να αξιοποιήσει τους τρεις άξονες της οικονομίας-ναυτιλία-τουρισμό-πρωτογενή τομέα, δίνοντας ευκαιρίες απασχόλησης και προοπτικές ανάπτυξης, εξέλιξης και αξιόπιστης αναγνώρισης των στελεχών σε μια άξια κοινωνία!
Δείτε περισσότερα: www.olivelawon.com
Δείτε επίσης:
Πανεπιστημιακή μελέτη για τη σκλήρυνση κατά πλάκας με τη συμμετοχή της E-LA-WON
Eπετειακή φιάλη της Ε-LA-WON με συναισθηματικό αποτύπωμα
Νέο ελαιόλαδο αγριελάς από την Ε-LA-WON