Ανησυχητικά είναι για τους γονείς παιδιών και εφήβων που θέλουν να τρέφονται υγιεινά τα παιδιά τους, τα αποτελέσματα δύο αναφορών της βρετανικής φιλανθρωπικής οργάνωσης Cancer Research, σύμφωνα με τις οποίες οι τηλεοπτικές διαφημίσεις τους ωθούν στην κατανάλωση junk food.
Συγκεκριμένα, για την περίπτωση των παιδιών, η μελέτη εστίασε στις αντιλήψεις που διαμορφώνουν για τις τηλεοπτικές διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφών οι μαθητές δημοτικού ηλικίας 8 έως 12 ετών και πώς αυτές επηρεάζουν τις διατροφικές τους συνήθειες. Οι ερευνητές μίλησαν με μαθητές 6 σχολείων στη Μεγάλη Βρετανία, αφού πρώτα τους είχαν δείξει από 2 τέτοιες διαφημίσεις.
Πολλά παιδιά, λοιπόν, ανέφεραν ότι αυτές οι διαφημίσεις τους έκαναν να αισθάνονται πείνα και σε πολλές περιπτώσεις ζήτησαν χρήματα από τους γονείς τους για να αγοράσουν προϊόντα junk food που έχουν δει σε διαφημίσεις και τους κίνησαν το ενδιαφέρον. Μάλιστα, κάποια παιδιά ανέφεραν ότι ακόμη και αν τρώνε κάτι υγιεινό όταν δουν μία τέτοια διαφήμιση και τους αρέσει, θα πετάξουν αυτό που τρώνε και θα ζητήσουν χρήματα για να αγοράσουν junk food ή ότι βλέποντας μία πραγματικά διασκεδαστική διαφήμιση για γλυκά όπου οι πρωταγωνιστές φαίνεται να τα απολαμβάνουν πραγματικά, θέλουν αμέσως να τα δοκιμάσουν. Όπως σημείωσαν τα παιδιά τέλος, βλέπουν αυτές τις διασκεδαστικές -όπως τις περιγράφουν- διαφημίσεις όταν παρακολουθούν τηλεόραση με την οικογένεια τους, μεταξύ 7 με 9 το βράδυ.
«Είναι ανησυχητικό που τα παιδιά συνδέουν το junk food με τη διασκέδαση και είναι εμφανές από τις συζητήσεις που κάναμε με τα παιδιά, ότι οι διαφημίσεις επηρεάζουν τις διατροφικές τους συνήθειες», δήλωσε η Dr Jyotsna Vohra του Cancer Research UK. Και μιας και η παιδική παχυσαρκία αυξάνεται με ανησυχητικά γρήγορους ρυθμούς και, όπως σημειώνουν από την οργάνωση, τα παχύσαρκα παιδιά έχουν 5 φορές περισσότερες πιθανότητες να είναι παχύσαρκοι ενήλικες -με τους τελευταίους να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου-, είναι σημαντικό να ληφθούν μέτρα, ώστε τα παιδιά να μην εκτίθενται σε διαφημίσεις ανθυγιεινού φαγητού.
Και οι έφηβοι λαχταρούν junk food αφού το δουν στην τηλεόραση…
Το πώς οι τηλεοπτικές διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφών επηρεάζουν αρνητικά τις διατροφικές συνήθειες στις μικρές ηλικίες, δεν αλλάζει όταν τα παιδιά περνούν στην εφηβεία και αυτό αποδεικνύεται και από τη δεύτερη σχετική αναφορά του Cancer Research UK.
Βασιζόμενοι στην έρευνα της εταιρείας ερευνών αγοράς YouGov, στην οποία συμμετείχαν 3.348 έφηβοι ηλικίας 11 έως 19 ετών, κατέληξαν ότι όσοι που παρακολουθούν τηλεοπτικές διαφημίσεις για περισσότερες από 3 ώρες τη μέρα, είναι πιο επιρρεπείς στην υπερκατανάλωση junk food, τρώγοντας κάθε χρόνο ακόμη και 500 περισσότερα σνακ όπως πατατάκια, μπισκότα και αναψυκτικά, σε σχέση με όσους όσους παρακολουθούν λιγότερη τηλεόραση. «Είναι η ισχυρότερη απόδειξη ότι οι διαφημίσεις για junk food μπορούν να αυξήσουν πόσα ανθυγιεινά τρόφιμα μπορεί να φάει ένας έφηβος», σημειώνει η Dr Jyotsna Vohra, σπεύδοντας παράλληλα να ξεκαθαρίσει ότι δεν ισχυρίζονται ότι κάθε έφηβος που βλέπει τηλεοπτικές διαφημίσεις το ρίχνει στο junk food, αλλά η έρευνα δείχνει ότι υπάρχει ισχυρή διασύνδεση των διαφημίσεων και των διατροφικών συνηθειών.
Επιπλέον, στη μελέτη αναφέρεται ότι όταν οι έφηβοι παρακολουθούν τηλεοπτικά προγράμματα χωρίς διαφημίσεις, δεν υπάρχει σύνδεση μεταξύ της τηλεόρασης και της υπερκατανάλωσης junk food, γεγονός που ενισχύει τους ισχυρισμούς ότι οι διαφημίσεις είναι αυτές που επηρεάζουν αρνητικά τις διατροφικές συνήθειες.