Μια λίστα κρασιών σε ένα εστιατόριο μπορεί να μας παιδέψει αρκετά μέχρι να καταλήξουμε στο τι θέλουμε. Δύο ειδικοί του κρασιού μάς δίνουν τα φώτα τους.
Το κρασί που επιλέγουμε σε ένα εστιατόριο είναι εξίσου σημαντικό με το γεύμα, άλλωστε το ένα απαιτεί το άλλο και το “πάντρεμα” πρέπει να είναι ιδανικό. Ο Head Sommelier για τα ξενοδοχεία Μεγάλη Βρεταννία και King George, Βαγγέλης Ψωφίδης και ο Sommelier και ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Oenophorum, Νικόλας Γιαννόπουλος μας βοηθούν να διαλέξουμε κρασί στο εστιατόριο και μας λένε πότε και γιατί μία φιάλη μπορεί να πάει πίσω.
Πώς αξιολογείς τη λίστα κρασιών ενός εστιατόριου;
Από τον Βαγγέλη Ψωφίδη, Head Sommelier για τα ξενοδοχεία Μεγάλη Βρεταννία και King George:
Η οινική λίστα πρέπει να είναι στημένη έτσι ώστε να δίνει τη σωστή πληροφόρηση για την ποικιλία του κρασιού, την περιοχή από όπου προέρχεται και την υποπεριοχή. Να είναι διακριτές οι πληροφορίες ώστε και χωρίς τη βοήθεια του sommelier να μπορεί ο πελάτης να τη διαβάσει. Επίσης, να προσφέρει επιλογές σε ποτήρι που παρέχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσει ο ενδιαφερόμενος περισσότερα κρασιά, ώστε να ανακαλύψει διαφορετικά στιλ, περιοχές, ποικιλίες.
Η φιλική τιμολογιακή προσέγγιση και η διαβάθμιση στην τιμολόγηση δίνει ευελιξία στο ποσό που θέλει κάποιος να διαθέσει. Τέλος, η λίστα επιβάλλεται να είναι ευπαρουσίαστη και καθαρογραμμένη και, φυσικά, να αλλάζει σε τακτικά χρονικά διαστήματα, ώστε να δίνει ποικιλία επιλογών και να δημιουργεί την ανάγκη στον οινόφιλο να επισκεφθεί το εστιατόριο για να δοκιμάσει κάτι διαφορετικό.
Πότε και γιατί μπορείς να στείλεις πίσω μια φιάλη κρασί στο εστιατόριο;
Ο Νικόλας Γιαννόπουλος, Sommelier και ιδρυτής της συμβουλευτικής εταιρείας Oenophorum εξηγεί:
Αν δικαιολογημένα κάτι δεν πάει καλά με το κρασί που παραγγείλατε σε ένα εστιατόριο, έχετε κάθε δικαίωμα να επιστρέψετε τη φιάλη. Αυτό μπορεί να γίνει σε πέντε πολύ χαρακτηριστικές περιπτώσεις:
* Πρώτον, αν το κρασί παρουσιάζει οσμή φελλού και μυρίζει σαν μούχλα, που είναι μια μυρωδιά η οποία δεν μπορεί να φύγει με το χρόνο και θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα ελαττώματα. Το ίδιο συμβαίνει και όταν μυρίζει αναγωγή που παραπέμπει σε αβγό ή όταν έχει πτητική οξύτητα που αφήνει ένα ελαφρύ άρωμα ξιδιού.
* Δεύτερον, στην περίπτωση που το κρασί μάς το έχει προτείνει ο σερβιτόρος ή ο sommelier και τον εμπιστευθήκαμε αλλά δεν μας άρεσε η πρότασή του.
* Τρίτον, όταν δεν έρθει στη σωστή θερμοκρασία, για παράδειγμα, όταν το Sauvignon Blanc έρθει στους 13οC ή το ερυθρό κρασί στους 25οC, έχουμε δικαίωμα να το επιστρέψουμε.
* Τέταρτον, αν στην οινική λίστα γράφει ότι το κρασί είναι μιας συγκεκριμένης χρονιάς π.χ. του 2013 και έρθει του 2011 ή άλλης χρονιάς.
* Πέμπτον, αν το κρασί δεν είναι διαυγές ή έρθει σε λάθος χρόνο, δηλαδή στο τέλος του δείπνου.