Τι σηµαίνει η στροφή της ελληνικής υψηλής γαστρονοµίας στην τοπικότητα και ποια είναι τα οφέλη της για τον τουρισµό;
Σήμερα το locavorism ή αλλιώς η κατανάλωση τοπικά παραγόµενων προϊόντων σε απόσταση όχι µεγαλύτερη,των 100 µιλίων από εκεί που παράγονται, είναι τάση η οποία έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσµο. Οι λόγοι δεν έχουν να κάνουν µε εφήµερες µόδες αλλά µε πολύ σοβαρότερους λόγους, όπως το να γνωρίζουµε από πού προέρχεται η τροφή µας µειώνοντας ταυτόχρονα και το οικολογικό της αποτύπωµα. Η Ελλάδα λόγω του µικροκλίµατος και του πλούτου των προϊόντων της έχει ένα τεράστιο πλεονέκτηµα να αξιοποιήσει αυτή την ευκαιρία και µέχρι ενός σηµείου το επιτυγχάνει.
Η ελληνική υψηλή γαστρονοµία έχει γίνει πιο εξωστρεφής τα τελευταία χρόνια. Αυτό έχει ως αποτέλεσµα εστιατόρια µε ελληνικό φαγητό στο εξωτερικό να είναι πλέον δηµοφιλή, ενώ και στο εσωτερικό, κυρίως σε διάσηµους τουριστικούς προορισµούς όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος ή η Χαλκιδική, η σύγχρονη ελληνική κουζίνα έχει µπει για τα καλά στο µενού των καλύτερων εστιατορίων.
Οι λόγοι µπορούν να αναζητηθούν σε µια σειρά από αλλαγές που συνέβησαν σταδιακά και ευνόησαν αυτή την εξέλιξη παρά σε ένα συγκροτηµένο σχέδιο. Σηµαντικό ρόλο έπαιξε η νέα γενιά των Ελλήνων σεφ οι οποίοι πρώτοι έγιναν εξωστρεφείς, θητεύοντας σε σηµαντικά εστιατόρια της διεθνούς γαστρονοµικής σκηνής, δίπλα σε διακεκριµένους σεφ. Εκεί εκπαιδεύτηκαν στις σύγχρονες µαγειρικές τεχνικές, έµαθαν τι σηµαίνει οργάνωση και πειθαρχία αλλά, το κυριότερο, γνώρισαν την αξία της τοπικότητας.
Ο κ. Νίκος Δαδίτσιος, ιδρυτής και διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας Square22
Δυνατό παράδειγµα είναι η Σαντορίνη. Δεν είναι τυχαία ένας από τους κορυφαίους ταξιδιωτικούς προορισµούς στη Μεσόγειο. Επιβλητικό τοπίο, συναρπαστική ιστορία, κοσµοπολίτικη ατµόσφαιρα, υπηρεσίες υψηλού επιπέδου αλλά και γαστρονοµία που εξελίσσεται διαρκώς. Στο νησί συναντάς πλέον µερικά από τα σπουδαιότερα γαστρονοµικά εστιατόρια ελληνικής κουζίνας στη χώρα, όπου µαγειρεύουν ταλαντούχοι νέοι Έλληνες σεφ.
Εκεί συντρέχουν όλοι οι λόγοι που αναφέρθηκαν. Στροφή στην τοπικότητα µε τη χρήση υψηλής ποιότητας προϊόντων από την ευρύτερη περιοχή των Κυκλάδων, σπουδαία κρασιά µε αιχµή του δόρατος τη διεθνώς αναγνωρισµένη πλέον ποικιλία Ασύρτικο, εστιάτορες και ξενοδόχοι που επένδυσαν στην ελληνικότητα των εστιατορίων τους και Έλληνες µάγειρες µε παραστάσεις από διεθνείς κουζίνες έτοιµοι να αξιοποιήσουν τα τοπικά προϊόντα, δηµιουργώντας τη σύγχρονη ελληνική, γαστρονοµικού επιπέδου, κουζίνα.
Ο ελληνικός τουρισµός αλλά και η ελληνική οικονοµία έχουν να κερδίσουν πολλά από αυτή τη στροφή προς την τοπικότητα: ενισχύεται η τοπική οικονοµία, αυξάνεται η προσφορά ποιοτικών, τοπικά παραγόµενων προϊόντων, προβάλλεται µε τον καλύτερο τρόπο η ελληνική δηµιουργική κουζίνα στο εξωτερικό και προσελκύουµε τουρισµό υψηλότερου κατά κεφαλήν εισοδήµατος που αγαπά την υψηλή γαστρονοµία.
Ο Νίκος Δαδίτσιος είναι ιδρυτής και διευθύνων σύµβουλος της εταιρείας Square22 (www.square22.co.uk/), η οποία εξειδικεύεται στην παροχή συµβουλών σε εστιατόρια και µπαρ πολυτελών ξενοδοχείων, µε σκοπό την ποιοτική αναβάθµιση των προσφερόµενων υπηρεσιών τους.