Η Κρήτη μπορεί να είναι ένας από τους πιο διάσημους τουριστικούς προορισμούς, ωστόσο όχι μόνο αυτό, αλλά εξελίσσεται και σε γαστρονομικό προορισμό. Αξιοσημείωτο είναι, ότι πάνω από 7 στους 10 ξένους επισκέπτες δηλώνουν ότι γνωρίζουν την κρητική διατροφή, ενώ οι περισσότεροι από αυτούς φεύγουν με κρητικό ελαιόλαδο και κρασί στις βαλίτσες τους.
Ειδικότερα, ο γαστρονομικός τουρισμός αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που συγκεντρώνει το «Παρατηρητήριο» Τουρισμού που συντονίζει τη δράση του, μέσω του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χωνιών (ΜΑΙΧ). Μάλιστα, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο διευθυντής του ΜΑΙΧ Γιώργος Μπαουράκης επισήμανε ότι «μέσω του Παρατηρητηρίου, προσπαθούμε το ΜΑΙΧ και συνεργαζόμενοι φορείς να αναδείξουμε με αιχμή του δόρατος το ελαιόλαδο, τις διατροφικές του άξιες, την παράδοση και την ποιότητα, τον γαστρονομικό τουρισμό». Είναι χαρακτηριστικό ότι οι επισκέπτες της δυτικής Κρήτης προμηθεύονται κρητικό κρασί και ελαιόλαδο, ενώ υψηλά είναι τα ποσοστά προτίμησης, σε φυσικούς χυμούς, μέλι, τοπικά τυριά, λαχανικά, τσικουδιά, αρωματικά φυτά και ελαιοσάπουνο. Μάλιστα, σε ένα μεγάλο ποσοστό 75% οι ξένοι επισκέπτες δηλώνουν ότι γνωρίζουν την κρητική διατροφή.
Ο γαστρονομικός τουρισμός ενισχύεται και μέσα από σειρά δράσεων της Περιφέρειας Κρήτης, καθώς, όπως αναφέρει και στην επίσημη ιστοσελίδα της, «αποτελεί το “κανάλι” μέσα από το οποίο θα διοχετεύσουμε τα τοπικά προϊόντα και θα προβάλουμε τον διατροφικό πολιτισμό και τη γαστρονομία μας. Αποτελεί το «πάντρεμα» των ποιοτικών τοπικών προϊόντων με το τουριστικό προϊόν, στο οποίο στηρίζεται ένα τόσο μεγάλο κομμάτι της κρητικής οικονομίας και θα μας δώσει πραγματικές προοπτικές για την ανάπτυξη δράσεων, που θα εμπλουτίσουν το ήδη υπάρχον τουριστικό προϊόν, θα οδηγήσουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και θα δημιουργήσουν ζήτηση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρονται μόνο στο νησί προσδίδοντάς του ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».