Είναι υπαίτιες για σχεδόν το ¼ των εκπομπών καυσαερίου στην Ευρώπη, μεγεθύνοντας το πρόβλημα της «πράσινης» μετάβασης. Ο λόγος για τις οδικές μεταφορές, με τα αυτοκίνητα να φέρουν το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης, αφού ευθύνονται για περίπου το 12% των συνολικών εκπομπών CO2 της ΕΕ, με τον αριθμό αυτό να βαίνει διαρκώς αυξανόμενος.
Όπως, ωστόσο, σημειώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ένα μίνι οδηγό, με αφορμή του EUROPEANMOBILITYWEEK 2023, με θέμα την εξοικονόμηση της ενέργειας, οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν τεράστιες δυνατότητες να μας βοηθήσουν να μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας. «Η ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για ένα άτομο για να διανύσει ένα χιλιόμετρο με τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι πολύ μικρότερη από ό, τι με ένα ιδιωτικό αυτοκίνητο», σημειώνει χαρακτηριστικά, προτρέποντας τις χώρες να ενθαρρύνουν τους πολίτες για μεγαλύτερη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς αντί των ΙΧ.
Ενδεικτικά, η Επιτροπή παραθέτει παραδείγματα καλών πρακτικών που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν χώρες, οι οποίες καταγράφουν… χαμηλές πτήσεις στη χρήση μαζικών μέσων μεταφοράς. Ειδικότερα:
Park & Ride, Κρακοβία (Πολωνία)
-Δωρεάν στάθμευση σε πολλές τοποθεσίες P&R για κατόχους ετήσιων εισιτηρίων για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
-Ημερήσιο εισιτήριο για τα μέσα μαζικής μεταφοράς με δύο ευρώ που περιλαμβάνει στάθμευση αυτοκινήτων στο P&R.
-Όλες οι τοποθεσίες P&R συνδέονται εύκολα με το δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών.
Ασκήσεις γυμναστικής για δωρεάν εισιτήρια λεωφορείου, Cluj- Napoca (Ρουμανία)
-Εκτέλεση 20 squats σε δύο λεπτά για να λάβουν δωρεάν εισιτήριο μίας διαδρομής.
Τα νυχτερινά λεωφορεία κάνουν στάση παντού για τις γυναίκες, Βαλένθια (Ισπανία)
-Οι γυναίκες μπορούν να ζητήσουν στάση οπουδήποτε σε μια διαδρομή μετά τις 22:30.
-Στόχος η αύξηση της ασφάλειας.
Μειωμένοι ναύλοι για νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος, Ρώμη (Ιταλία)
-Ετήσιο εισιτήριο μεταξύ 130 ευρώ και 150 ευρώ για τη νεολαία, τους φοιτητές και τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος, ήτοι 100 ευρώ φθηνότερα από την τυπική τιμή.
-Δωρεάν ετήσια συνδρομή για +65 σε χαμηλά εισοδήματα.