Η κρίση του κορωνοϊού αλλάζει τις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, σύμφωνα με αποτελέσματα έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, περίπου 4 στους 10 καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα και για άλλους εκτός από το ίδιο το νοικοκυριό τους. Ποσοστό 39% αγοράζει για άλλα συγγενικά πρόσωπα, όπως γονείς, προκειμένου να προστατευθούν από την έκθεση σε κίνδυνο, ενώ ένα ποσοστό 8% δηλώνει ότι αγοράζει για άλλους τρίτους, όπως γείτονες.
Έχουν επηρεαστεί όμως και οι λόγοι επίσκεψης στο σουπερμάρκετ. Σε σύγκριση με τα αποτελέσματα της μέτρησης του ΙΕΛΚΑ τον Δεκέμβριο του 2020, παρουσιάζουν μείωση σχεδόν όλοι οι δευτερεύοντες λόγοι επίσκεψης: για προσφορές (-27%), για βόλτα (-22%), για αγορά έτοιμου φαγητού (-8%) και για το φαγητό της ίδιας ημέρας (-9%). Αντίθετα παρουσιάζουν αύξηση η πιο «μακροχρόνια» επιλογή των εβδομαδιαίων αγορών/προμηθειών από 74% σε 85% και η πιο «έκτακτη» επιλογή της έλλειψης κάποιου προϊόντος από 46% σε 57%. Οι δύο τελευταίοι λόγοι επίσκεψης αποτελούν πλέον και τις κυρίαρχες αιτίες για έξοδο προς το σουπερμάρκετ με τα πιο υψηλά ποσοστά.
Παράλληλα στην έρευνα καταγράφονται τα πρώτα σημάδια αλλαγών στις διατροφικές συνήθειες. Συγκεκριμένα, ποσοστό 49% του κοινού δηλώνει ότι μαγειρεύει περισσότερο έναντι 29% που δηλώνει ότι μαγειρεύει λιγότερο, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 44% της προηγούμενης εβδομάδας. Η εξέλιξη αυτή είναι αναμενόμενη λόγω της μείωσης της αγοράς της εστίασης. Βέβαια, παρότι η αύξηση της μαγειρικής σχετίζεται με πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες, κάτι τέτοιο δεν απεικονίζεται στα δεδομένα, καθώς μόλις το 23% δηλώνει ότι τρέφεται πιο υγιεινά σε σχέση με πριν την κρίση του κορωνοϊού, ποσοστό μειωμένο σε σχέση με το 34% της προηγούμενης μέτρησης. Η τάση αυτή αποδίδεται στη μακροχρόνια παραμονή των καταναλωτών στο σπίτι, η οποία αυξάνει τον αριθμό των γευμάτων, την κατανάλωση θερμίδων αλλά και ζάχαρης, σε συνδυασμό μάλιστα με μειωμένη σωματική άσκηση.
Τέλος, σημαντική διαφοροποίηση καταγράφεται όσων αφορά στη νηστεία, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Συγκεκριμένα το 27% των καταναλωτών δηλώνει ότι δεν θα νηστέψει φέτος έναντι 24% τα προηγούμενα χρόνια. Το 14% μόνο συγκεκριμένες ημέρες, έναντι 12% τα προηγούμενα χρόνια, ενώ το 52% θα νηστέψει τη Μεγάλη εβδομάδα έναντι 54% τα προηγούμενα χρόνια και το 8% όλη τη σαρακοστή έναντι 10% τα προηγούμενα χρόνια. Οι μέσες ημέρες νηστείας επομένως, αναμένεται να είναι μειωμένες κατά 13% από 8,3 ημέρες τα προηγούμενα χρόνια σε 7,2 το 2020. Η μεγαλύτερη διαφοροποίηση καταγράφεται στην ηλικιακή ομάδα 56-65 ετών.
Δείτε επίσης:
Απαγόρευση κυκλοφορίας: Πώς να διατηρήσεις περισσότερο τα τρόφιμα στο διάστημα της καραντίνας
Κορωνοϊός: Πρέπει να καθαρίζουμε τα προϊόντα που αγοράζουμε από το σούπερ μάρκετ;
«Σπάνε στα δύο» οι λαϊκές αγορές λόγω κορωνοϊού