Σε μια εποχή όπου το smartphone ενός πελάτη είναι τόσο απαραίτητο όσο και το πιρούνι του, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γίνει το «νέο πεδίο μάχης» για τη φήμη ενός εστιατορίου. Πάνε οι μέρες που η φήμη ταξίδευε από στόμα σε στόμα και οι έντυπες κριτικές υπαγόρευαν την επιτυχία ενός εστιατορίου. Σήμερα, πλατφόρμες όπως το Instagram, το Facebook και το Yelp έχουν μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι πελάτες επιλέγουν πού θα φάνε, πώς μοιράζονται τις εμπειρίες τους και, τελικά, πώς επηρεάζουν τους άλλους.
Αυτή η σεισμική αλλαγή απαιτεί από τους εστιάτορες και τους επιχειρηματίες να προσαρμοστούν, αγκαλιάζοντας την ψηφιακή εποχή ως κρίσιμο στοιχείο της επιχειρηματικής τους στρατηγικής. Αυτό το ψηφιακό τοπίο παρουσιάζει μυριάδες ευκαιρίες αλλά και προκλήσεις. Ενώ οι θετικές κριτικές και οι viral αναρτήσεις μπορούν να εκτοξεύσουν ένα εστιατόριο σε νέα ύψη, τα αρνητικά σχόλια και οι διαδικτυακές διαμάχες μπορούν να προκαλέσουν σημαντική ζημιά. Ένα success story απολαμβάνει και το «Wine is fine», το οποίο συστήνεται ως «μια παιδική χαρά όπου μπορείτε πάντα να τρώτε και να πίνετε προσεκτικά επιλεγμένα προϊόντα».
Μια ματιά στο Instagram του wine restaurant, το οποίο φύτρωσε στο κέντρο της Αθήνας είναι ικανό για να καταλάβει κανείς γιατί δεν κάνει κρατήσεις. Το σλόγκαν πια «Wine is fine!» βρίσκεται στα τερέν γηπέδων ποδοσφαίρου στην Καλλιθέα, μέχρι και σε μπλουζάκια πάνω από τον απορροφητήρα του καταστήματος. Στις αναρτήσεις του μαθαίνουμε όλο το προσωπικό του μαγαζιού, από τον λαντζιέρη Χεμάνθα (ναι ξέρουμε και το όνομα του) τον οποίο βλέπουμε να χορεύει στα πάρτι αλλά παρακολουθούμε και τις στιλιστικές του προτιμήσεις, μέχρι τις αστείες αφιερώσεις των ιδιοκτητών για του Αγίου Βαλεντίνου. Μέσα σε όλα αυτά που βρίσκεται το κρασί; Καταλαβαίνει ο follower τελικά τι προσφέρει όταν δεν έχει δει σε καμία ανάρτηση το μενού, τις τιμές ή μια ετικέτα;
Ενας εκ των ιδιοκτητών, ο Τhomas Brengou, διαχειρίζεται τα social media του εστιατορίου. Πώς ένας Γάλλος έχει πιάσει τόσο καλά την ελληνική ατμόσφαιρα; «Έρχομαι στην Ελλάδα εδώ και σχεδόν μια δεκαετία και είμαι ερωτευμένος με την Αθήνα από την πρώτη μέρα. Για μένα είναι η καλύτερη πόλη στον κόσμο. Ασχολούμαι με διάφορα πράγματα και ήθελα με άσβεστη δίψα να ξετρυπώσω κάθε γωνιά του ιστορικού κέντρου. Μιας και μιλάμε για περιεχόμενο και εικόνα η Αθήνα και η Ελλάδα είναι τόσο πλούσια σε όλα: είναι ένα χωνευτήρι αισθητικής από τις δεκαετίες του ’50 του ’60 του ’70 του ’80 του ’90 του ‘2000 και αυτό είναι ανεκτίμητο», απαντά. Ο Thomas αποκαλύπτει πως δεν έχει συγκεκριμένη στρατηγική, αλλά το βλέπει «σαν προέκταση του προσωπικού του Instagram».
Αν και το Facebook βρίσκεται στο θρόνο των κοινωνικών δικτύων, ως το πιο χρησιμοποιούμενο παγκοσμίως, το Instagram είναι πλέον το ταχύτερα αναπτυσσόμενο, με αύξηση 5% ανά τρίμηνο. Με περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες μηνιαίως, ποσοστά εμπλοκής που είναι 84 φορές υψηλότερα από άλλες πλατφόρμες και μια φύση που έχει ως κύριο χαρακτηριστικό την οπτική, το Instagram παραμένει η προτιμώμενη πλατφόρμα επιλογής για πολλούς υπεύθυνους μάρκετινγκ εστιατορίων. Σύμφωνα με το Social Media Today, το 30% των millennial diners αποφεύγουν τα εστιατόρια με αδύναμη παρουσία στο Instagram. Ως εκ τούτου, τα εστιατόρια αποφάσισαν να επιδιώξουν να βελτιστοποιήσουν την ψηφιακή τους παρουσία στην πλατφόρμα για να αυξήσουν τη δέσμευση και κατά συνέπεια τις πωλήσεις. Ένα μυστικό που χρόνια τώρα γνωρίζει και η ομάδα του Άρη Βεζενέ. Ο Άρης από μόνος του είναι ένα case study σε πολλούς τομείς, ένας εξ’αυτών η δημοφιλία. Κάθε του επαγγελματικό βήμα γίνεται επιτυχία, η πρόσφατη προσθήκη του Εkiben στο πορτφόλιο του είναι άλλη μια απόδειξη.
Η στρατηγική πίσω από το μικρό ιαπωνικό ντέλι είναι απλή. «Κοιτάζοντας το προφίλ του Ekiben στο Instagram βλέπεις ότι πρόκειται για έναν χώρο με ζωντανή ατμόσφαιρα, όπου οι επισκέπτες περνούν καλά και απολαμβάνουν το φαγητό τους. Για να αποτυπώσουμε την ατμόσφαιρα αυτή χρησιμοποιούμε πάντα καλό φωτογραφικό υλικό. Φωτογραφίζουμε φαγητό, κρασί και μπύρα αλλά και την διάθεση εντός και εκτός του χώρου σε διάφορες φάσεις της ημέρας. Τα πρόσωπα που φαίνονται στον λογαριασμό μας είναι αποκλειστικά το προσωπικό μας που οι πελάτες μας αξιολογούν συνεχώς με εξαιρετικές βαθμολογίες όπως επίσης και πελάτες μας την ώρα που βρίσκονται στο Ekiben – φυσικά με την άδειά τους. Όλες οι φωτογραφίες είναι αυθόρμητες, είναι και αυτό μέρος της στρατηγικής μας», αποκαλύπτει η Πέννυ Γεωργακοπούλου, ο ιθύνων νους πίσω από το πληκτρολόγιο του ομίλου.
Φταίνε τα social media για το virality του Ekiben δηλαδή ή το smash burger του; «Το Ekiben έγινε viral σε όλα τα επίπεδα. Και πολύ γρήγορα από την έναρξη λειτουργίας του στα social αλλά και στην επισκεψιμότητά του. Σε αυτό συντέλεσε το γεγονός ότι οι ίδιοι οι πελάτες μοιράζονται υλικό δείχνοντας πόσο καλά περνούν, πόσο τους αρέσει το φαγητό που δοκίμασαν δείχνοντάς το και παρακινώντας ακόμη περισσότερους να έρθουν να δοκιμάσουν», εξηγεί. Είναι τα likes ενδεικτικά της ποιότητας; Πιστεύω πως τις περισσότερες φορές είναι. Σε παγκόσμιο επίπεδο ρίχνοντας μια ματιά δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε πως θρυλικά εστιατόρια προσέλκυσαν κοινό μέσα από τις αναρτήσεις τους. Ποιος foodie δεν θέλει ακόμα να φωτογραφηθεί στις τουαλέτες του λονδρέζικου Sketch και ποιος «σοβαρός» Tiktoker δεν αποδέχτηκε την πρώτη πρόκληση #ChipotleLidFlip, που δημιούργησε πάνω από 240 εκατομμύρια προβολές στην πλατφόρμα;