Η διατροφή που σέβεται τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος είναι κάτι που απασχολεί έντονα τα τελευταία χρόνια, με κορυφαίους σεφ να την εντάσσουν στη φιλοσοφία της κουζίνας τους. Για να εξασφαλίσουμε όμως ότι δεν θα είναι απλά μια τάση της εποχής, τι καλύτερο από το να τη διδάξουμε και στα παιδιά μας από νωρίς;
Το να τρώμε με συνείδηση περιλαμβάνει πολλά περισσότερα από το να επιλέγουμε υγιεινές τροφές. Θα πρέπει να επιλέγουμε τρόφιμα που έχουν παραχθεί με φιλικές προς το περιβάλλον μεθόδους, ενώ θα πρέπει και εμείς οι ίδιοι να φροντίζουμε για την προστασία του, αποφεύγοντας για παράδειγμα τη σπατάλη τροφίμων ή ανακυκλώνοντας τις συσκευασίες. Για να διδάξουμε ακόμη και στα μικρά παιδιά την έννοια της βιωσιμότητας, υπάρχουν τρεις πρακτικοί τρόποι που εφαρμόζονται εύκολα στο σπίτι.
1. Αγοράζουμε τοπικά προϊόντα και τρόφιμα που έχουν παραχθεί με μεθόδους που σέβονται το περιβάλλον
Εκτός από το να βάζουμε στην κουζίνα μας ντόπια προϊόντα που παράγονται με μεθόδους που σέβονται το περιβάλλον, φροντίζουμε όποτε είναι εύκολο να συστήνουμε στα παιδιά και τους παραγωγούς αυτών των προϊόντων. Είναι πολύ πιο εύκολο από ό,τι ίσως φαντάζεστε, καθώς αρκεί μια βόλτα σε μια λαϊκή αγορά ή μια μικρή εκδρομή σε κάποια επισκέψιμη φάρμα -κάτι που μπορεί να γίνει και στην περίοδο των διακοπών. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τη φύση, γνωρίζουν τη διαδικασία παραγωγής των τροφίμων και μαθαίνουν ότι το φαγητό μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη για την υγεία τους, συν ότι είναι πιο πιθανό να αισθανθούν την επιθυμία να δοκιμάσουν ακόμη και φαγητά που ίσως απέφευγαν, όπως τα λαχανικά.
2. Ανακυκλώνουμε και κάνουμε κομποστοποίηση
Όσον αφορά στη μείωση της σπατάλης στο σπίτι, προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε μόνο ανακυκλώσιμες συσκευασίες και αποφεύγουμε την αλόγιστη χρήση προϊόντων μιας χρήσης. Μάλιστα, ακόμη και για το καλαθάκι του σχολείου υπάρχουν επαναχρησιμοποιούμε σκεύη που μπορούμε να επιλέξουμε, όπως θερμός που πλένονται και ξαναγεμίζουν με νερό ή χυμό, αντί να τους δίνουμε για παράδειγμα ένα πλαστικό μπουκαλάκι νερού.
Παράλληλα, βάζουμε τα παιδιά στην κουζίνα και τους δείχνουμε πώς μπορούν να αξιοποιηθούν τρόφιμα που δεν είναι τόσο «όμορφα» για το πιάτο, φτιάχνοντας για παράδειγμα ζωμούς λαχανικών και σούπες. Από την άλλη, με ό,τι φαγητό περισσεύει από το οικογενειακό τραπέζι, φτιάχνουμε νέες συνταγές -από σάντουιτς με ψητό κοτόπουλο μέχρι ομελέτα με τον κιμά που έμεινε από τα μακαρόνια. Έτσι, μαθαίνουν ότι τίποτα δεν πάει χαμένο.
Τέλος, μειώνουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα κάνοντας κομποστοποίηση, που μετατρέπει τα οργανικά απορρίμματα σε λίπασμα. Δείχνοντας και στα παιδιά αυτή τη διαδικασία, τους μαθαίνουμε πώς μπορούν να μειώσουν τη σπατάλη του φαγητού, ωφελώντας παράλληλα το περιβάλλον.
3. Μαγειρεύουμε παρέα
Όπως αναφέραμε και παραπάνω, όταν βάζουμε τα παιδιά στην κουζίνα μπορούμε να τους δείξουμε πώς να αξιοποιούν κάθε τρόφιμο. Παράλληλα, είναι ένας έξυπνος, διασκεδαστικός και εύκολος τρόπος για να μυήσουμε τα παιδιά σε έναν υγιεινό τρόπο ζωής, διδάσκοντας τους τα οφέλη που έχει κάθε τρόφιμο ξεχωριστά, καθώς και να κάνουμε ακόμη και τα πιο δύσκολα να δοκιμάσουν όλα τα φαγητά. Και όταν τελειώσει το μαγείρεμα, τους ζητάμε να βοηθήσουν και στο καθάρισμα της κουζίνας, χρησιμοποιώντας καθαριστικά φιλικά προς το περιβάλλον ή ακόμη καλύτερα φυσικά καθαριστικά που φτιάχνουμε μόνοι μας, με υλικά από την κουζίνα όπως μαγειρική σόδα, ξίδι και λεμόνι.
4. Φτιάχνουμε το δικό μας μποστάνι
Τι καλύτερο για να μάθουν τα παιδιά για την παραγωγή φρούτων και λαχανικών από το να ασχοληθούν τα ίδια με αυτήν; Ένα μικρό μποστάνι μπορεί να βρει τη θέση του ακόμη και στο μπαλκόνι και μέσα να φυτέψουμε φρούτα, λαχανικά και μυρωδικά εποχής. Ζητάμε από τα παιδιά να συμμετέχουν τόσο στη φύτευση, στο πότισμα καθημερινά και στο τέλος, να μαζέψουν τα ίδια τα φρούτα και τα λαχανικα πού θα βγουν. Δεν φαντάζεστε πόσο ωφέλιμη αποδεικνύεται αυτή η διαδικασία για να χτίσουν σωστές διατροφικές συνήθειες.
Δείτε επίσης:
Το καλύτερο κολατσιό είναι της μαμάς!
5 τρόποι για να τρώνε τα παιδιά ό,τι τους σερβίρεις
Διαχείριση βάρους: Θέτοντας τις σωστές βάσεις για τα παιδιά