Περίοδος ανασύνταξης του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων θα είναι η πρώτη διετία μετά την πανδημία, ακολούθως όμως θα υπάρξουν τεκτονικές αλλαγές, λόγω των νέων τάσεων που προέκυψαν από την πανδημία του κορωνοϊού.
Αυτό επισημαίνει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας.
Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, η πανδημία του κορωνοϊού έπληξε το σύνολο σχεδόν των κλάδων της ελληνικής οικονομίας την περυσινή χρονιά, ωστόσο το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων ήταν στους «ευεργετημένους» κερδίζοντας έναν «ευκαιριακό» τζίρο ικανό να ανατρέψει σχεδιασμούς και προγραμματισμούς ετών. Παράλληλα, έφερε τους πρωταγωνιστές του κλάδου αντιμέτωπους με αυξημένα κόστη και μεγάλες προκλήσεις καθώς η προσαρμογή στις νέες καταναλωτικές συνήθειες ήταν επιτακτική.
Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του για το κατά πόσο οι οργανωμένες αλυσίδες θα καταφέρουν τη φετινή χρονιά να διατηρήσουν τον τζίρο που επωφελήθηκαν από την πανδημία πέρυσι. Η εκτίμηση του κ. Μαχαίρα είναι ότι ο έξτρα τζίρος που κέρδισαν οι οργανωμένες αλυσίδες δεν υπάρχει περίπτωση να διατηρηθεί ενώ τα διοικητικά έξοδα δεν θα μπορέσουν να μειωθούν άμεσα.
Αναφορικά με την πορεία του έτους, το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, «έτρεξε» με ανάπτυξη τζίρου 5,5% – 6% για τις οργανωμένες αλυσίδες τροφίμων ενώ για το σύνολο του 2021 αναμένεται ανάπτυξη 2% – 2,5%. Οι τζίροι στο οργανωμένο λιανεμπόριο εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν, μεταξύ άλλων, από την επανεκκίνηση της εστίασης, την μείωση των εισοδημάτων σημαντικής μερίδας του πληθυσμού, αλλά και τον έντονο ανταγωνισμό στην αγορά.
Την ίδια στιγμή, μεγάλη είναι η δυναμική των διαδικτυακών πωλήσεων τροφίμων (e-grocery). Ο κ. Μαχαίρας εκτίμησε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο στα τρόφιμα θα φέρει νέους μεγάλους παίκτες στην ελληνική αγορά που θα διεκδικήσουν μέρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων που κέρδισαν την περασμένη χρονιά τα σούπερ μάρκετ. Τόνισε επίσης, ότι σε λιγότερο από μια οκταετία οι διαδικτυακές πωλήσεις θα αντιπροσωπεύουν το 15% της αγοράς η οποία θα είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που είναι σήμερα στα 23 δισ. ευρώ και σίγουρα πολύ μεγαλύτερη στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Νέος κύκλος εξαγορών και συγχωνεύσεων
Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ κάνει λόγο για νέο κύκλο εξαγορών και συγχωνεύσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Όπως εξηγεί «το λιανεμπόριο είναι δυναμικό. Καθώς αλλάζουν οι νοοτροπίες και οι καταναλωτικές συμπεριφορές με τις εξαγορές, τις συνέργειες και την κοινή στρατηγική επιτυγχάνονται σημαντικοί στόχοι» και εκφράζει τη βεβαιότητά του ότι θα υπάρξουν νέες εξαγορές στον κλάδο.
Για την επόμενη ημέρα του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ο κ. Μαχαίρας εκφράζει την αισιοδοξία του και προβλέπει ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα συνεχίσει να επενδύει στη φυσική παρουσία και θα κάνει ταχύτερα βήματα στο e-grocery. «Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων έχει δυναμική. Έχει μια σταθερή ανάπτυξη του 2% με 3%, προσπαθεί να μειώσει τα έξοδά του και να έχει καλύτερο διαχειριστικό κόστος, οπότε να έχει καλύτερο EBITDA.
Τα επόμενα χρόνια το ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων θα συνεχίσει να έχει μια καλή ανταγωνιστική ανάπτυξη με στόχο να πάει στην περιοχή του 6% – 8% EBITDA το οποίο πλέον θα το κάνει πιο αξιοπρόσεκτο και από ξένους παίκτες που θέλουν να συνεργαστούν με κάποια ελληνική εταιρεία» τόνισε ο κ. Μαχαίρας.
Δείτε επίσης:
Παπαθανάσης: Μετά το Πάσχα με τραπεζάκια έξω το άνοιγμα της εστίασης
Σημαντικές απώλειες στις εξαγωγές ελληνικού οίνου λόγω πανδημίας
Κτήμα Τέχνη Οίνου: Καλύτερος Παραγωγός στην Ελλάδα