Ελάχιστα φθηνότερο είναι το 2018 το πασχαλινό τραπέζι, παρουσιάζοντας μείωση 5% σε σχέση με την περυσινή χρονιά, με το αρνί όμως να διατηρεί σταθερή την τιμή του, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η έκθεση του ΙΕΛΚΑ παρουσιάζει τα αποτελέσματα έρευνας τιμών των προϊόντων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ στην Ελλάδα, το Πάσχα 2018.

pasxalina gluka_75689005

Συνολικά λοιπόν, το μέσο τυπικό καλάθι για φέτος, υπολογίζεται στα 55,74€, παρουσιάζοντας μείωση της τάξης του 5% σε σχέση με το 2017 (58,53€). Η μείωση αυτή είναι αποτέλεσμα τριών κυρίως προϊοντικών ομάδων: των οπωροκηπευτικών που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή (πατάτες -29%, ντομάτες -24% και μαρούλια κατά 7% ως αποτέλεσμα και των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών), των προϊόντων με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες όπως το αλεύρι με νέα σημαντική μείωση -12%, η μουστάρδα -11% και τα αναψυκτικά -7% και των προϊόντων με αύξηση στην έμμεση φορολογία την προηγούμενη 3ετία (είτε με την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 24% είτε με ειδικούς φόρους κατανάλωσης) τα οποία εμφανίζουν διόρθωση μετά από προηγούμενες αυξήσεις, όπως το κρασί και οι μπίρες με μείωση κατά -9% και -5% αντίστοιχα και το τσουρέκι -12%.

Σημειώνεται πως όπως και τις προηγούμενες χρονιές, το 2018 οι τιμές εμφανίζουν σημαντικό εύρος, το οποίο εκτιμάται περίπου σε 40%, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να επιλέξει τι θα βάλει στο καλάθι ανάλογα με τις δυνατότητες του.

arni,kokoretsi sti souvla_53411824

Το κόστος του πασχαλινού οβελία
Η τιμή του αρνιού στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος. Συγκεκριμένα, η μέση τιμή του αρνιού την Μ. εβδομάδα αναμένεται να είναι μειωμένη σε σχέση με το 2017 κατά -1% στα 5,90€ ανά κιλό και η τιμή του Κατσικιού κατά -1% στα 6,75€ ανά κιλό. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι τιμές είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις και ανάλογα με τη ζήτηση της Μεγάλης Εβδομάδας, αναμένεται να μειωθούν ακόμη περισσότερο, ενώ δεν εμπεριέχουν τις προωθητικές-εκπτωτικές ενέργειες που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο.

Το χαμηλό συγκριτικά με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού Πασχαλινού καλαθιού είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, όσο και των σημαντικών επιχειρηματικών αλλαγών των προηγούμενων ετών. Επίσης, η διαφορά τιμών των καταστημάτων μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ από την υπόλοιπη αγορά (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την τιμή του αρνιού), είναι αποτέλεσμα των οικονομιών κλίμακας, της αποτελεσματικής λειτουργίας των οργανωμένων τμημάτων προμηθειών των σουπερμάρκετ και της μακροχρόνιας συνεργασίας με οργανωμένους μεγάλους προμηθευτές. Σημαντικό ρόλο αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες, με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών κλπ. (η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10-12% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν).

Πηγή: www.ielka.gr