«Μια καινοτόμα εμπειρία γευσιγνωσίας με 300+ δείγματα κρασιών, παράλληλες δράσεις και έμφαση στην ποιότητα.» Αυτό είναι το μότο με το οποίο συστήνεται η έκθεση Wine Explorers 2025, που διοργανώνεται φέτος για πρώτη χρονιά, όπως μας εξηγεί σε συνέντευξή του ο οινολόγος και διοργανωτής Στέλιος Δημητριάδης. Πρόκειται για μια νέα οινική εμπειρία που ήδη χαρακτηρίζεται ως game-changer στη γευσιγνωσία: αντί να στοχεύει στην αθρόα προσέλευση, δίνει προτεραιότητα στην ουσιαστική επαφή του κοινού με τον κόσμο του κρασιού.
Με πάνω από 300 προσεκτικά επιλεγμένα κρασιά προς δοκιμή, καινοτόμα ψηφιακά εργαλεία, pop-up κάβα εντός της έκθεσης και εκδηλώσεις σε όλη την πόλη, το Wine Explorers φιλοδοξεί να προσφέρει κάτι ξεχωριστό τόσο στους οινόφιλους καταναλωτές όσο και στους επαγγελματίες του χώρου.
Νέα στοιχεία που ξεχωρίζουν στην εμπειρία Wine Explorers
Το Wine Explorers 2025 εισάγει μια σειρά από φρέσκες ιδέες και πρακτικές που το διαφοροποιούν από τις παραδοσιακές οινικές εκθέσεις. Πρώτα απ’ όλα, όλα τα κρασιά που παρουσιάζονται είναι αυστηρά επιλεγμένα ένα προς ένα από δύο κορυφαίους γνώστες, τον οινολόγο Στέλιο Δημητριάδη και τον Master Sommelier Ελευθέριο Χανιαλίδη. Η επιμέλεια αυτή διασφαλίζει ότι οι 300+ ετικέτες κρασιών, ελληνικών και διεθνών, πληρούν υψηλά ποιοτικά στάνταρ, δίνοντας στους επισκέπτες την ευκαιρία να δοκιμάσουν εκλεκτές ετικέτες που ίσως δεν θα έβρισκαν συγκεντρωμένες αλλού.

Επιπλέον, η έκθεση είναι δομημένη με τέτοιο τρόπο που σέβεται την εμπειρία του επισκέπτη. Αντί για αχανείς αίθουσες με ατελείωτο κόσμο, το Wine Explorers περιορίζει αυστηρά τον αριθμό συμμετεχόντων ανά χρονική ζώνη. Συγκεκριμένα, κάθε ημέρα της τριήμερης έκθεσης χωρίζεται σε δύο τετράωρα slots, και σε κάθε slot διατίθενται μόνο 300 εισιτήρια, όσα και τα διαθέσιμα κρασιά προς δοκιμή.
Αυτό το επιμελημένο 1:1 μεταξύ επισκεπτών και κρασιών δεν είναι τυχαίο: έχει υπολογιστεί με βάση τη χωρητικότητα του χώρου, το ιστορικό κτίριο Μπάγκειον στην Αθήνα, και τον αριθμό των δειγμάτων, έτσι ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός που παρατηρείται σε άλλες εκθέσεις. «Δεν είναι το ίδιο να δοκιμάζεις ένα κρασί με άλλους πέντε ανθρώπους στριμωγμένους γύρω σου, και το ίδιο να έχεις έναν λογικό ζωτικό χώρο», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο διοργανωτής της έκθεσης, υπογραμμίζοντας τη σημασία μιας άνετης περιήγησης χωρίς πολυκοσμία, υπερβολική ζέστη ή ουρές αναμονής μπροστά από τα δημοφιλή κρασιά και τα ταμεία.
Διαδραστική γευσιγνωσία: από την αξιολόγηση… στην αγορά
Μία από τις πλέον καινοτόμες πτυχές του Wine Explorers είναι ο έντονα διαδραστικός χαρακτήρας του. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για την πρώτη διαδραστική έκθεση κρασιού στην Ελλάδα. Οι επισκέπτες δεν είναι απλοί δοκιμαστές αλλά συμμετέχοντες σε ένα ψηφιακά εμπλουτισμένο ταξίδι γεύσης. Μέσω μιας ειδικά σχεδιασμένης εφαρμογής, μέσω κινητού, μπορούν να σκανάρουν την ετικέτα κάθε κρασιού που δοκιμάζουν, να βλέπουν πληροφορίες, να βαθμολογούν το κρασί και να αποθηκεύουν τις αγαπημένες τους επιλογές.
«Η εφαρμογή που έχουμε δημιουργήσει δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να αξιολογεί και να θυμάται τα κρασιά που ξεχώρισε», εξηγεί ο εμπνευστής του Wine Explorers, Στέλιος Δημητριάδης, προσθέτοντας πως η ίδια εφαρμογή συνδέεται απευθείας με το ηλεκτρονικό κατάστημα MyCava.gr.
Η σύνδεση αυτή σημαίνει ότι κάθε οινόφιλος μπορεί, με το που βρει μια ετικέτα που τον ενθουσιάζει, να την αγοράσει επί τόπου ηλεκτρονικά ή και αργότερα από το σπίτι, καθώς όλες οι αγαπημένες επιλογές του θα είναι αποθηκευμένες στο προφίλ του. Μάλιστα, όλες οι ετικέτες της έκθεσης διατίθενται προς πώληση επί τόπου σε ένα ειδικό pop-up κατάστημα MyCava μέσα στον χώρο, με ειδικές festive τιμές μειωμένες περίπου κατά 20% αποκλειστικά για τους επισκέπτες.
Πρόκειται για ένα στοιχείο πρωτόγνωρο για οινική έκθεση, που όπως φαίνεται σχεδιάστηκε για να κλείσει τον κύκλο εμπειρίας του επισκέπτη: από τη γευσιγνωσία στην απόκτηση της φιάλης. «Είναι κάτι που παρατηρούσαμε καιρό. Πολλοί επισκέπτες εκθέσεων κρασιού ήθελαν να μπορούν να αγοράσουν επιτόπου τα κρασιά που τους άρεσαν», αναφέρει.
Σκοπός του pop-up καταστήματος είναι διττός: αφενός να προσφέρει στους παραγωγούς άμεσο και μετρήσιμο όφελος από τη συμμετοχή τους, καθώς οι ίδιοι βλέπουν τα κρασιά τους να πωλούνται επί τόπου. Αφετέρου, να δώσει στους επισκέπτες την ευκαιρία για άμεση πρόσβαση στα κρασιά που τους ενθουσίασαν, χωρίς το ερωτηματικό «πού θα το βρω μετά;». Σε μια παραδοσιακή έκθεση, αν ένας καταναλωτής αγαπήσει ένα κρασί, συχνά δεν ξέρει πού να το αναζητήσει αργότερα και μπορεί να μην μπει ποτέ στη διαδικασία, εκτός αν το πετύχει τυχαία σε κάποια κάβα ή εστιατόριο.

Walk-around self-pouring: ένας διαφορετικός τρόπος δοκιμής
Ένα ακόμη χαρακτηριστικό του Wine Explorers είναι ο τρόπος με τον οποίο γίνεται η γευσιγνωσία: σε μορφή “walk-around” με self-pouring, δηλαδή οι επισκέπτες περιηγούνται ελεύθερα και σερβίρονται μόνοι τους τα κρασιά, χωρίς την παρουσία των ίδιων των παραγωγών στα τραπέζια δοκιμής.
Τα κρασιά είναι ταξινομημένα σε έναν λογικό θεματικό ή γευστικό κύκλο, ώστε η μετάβαση από το ένα στο άλλο να έχει σειρά και νόημα. Αυτό το μοντέλο διαφέρει ριζικά από τις παραδοσιακές εκθέσεις οίνου όπου κάθε παραγωγός στέκεται στο περίπτερό του και ο επισκέπτης πηγαινοέρχεται ανάμεσα σε εντελώς διαφορετικά κρασιά (κόκκινα, λευκά, αφρώδη, γλυκά) χωρίς απαραίτητα κάποια σειρά.
Στην πράξη, το self-pouring βοηθά τον οινόφιλο να αντιληφθεί καλύτερα τις διαφορές και τις λεπτές αποχρώσεις μεταξύ των κρασιών, αφού δοκιμάζει με μια λογική αλληλουχία και με τον δικό του ρυθμό. «Εκτιμούμε ότι το παραδοσιακό format μιας έκθεσης δεν εξυπηρετεί τον καταναλωτή, ειδικά αν δεν έχει την απαραίτητη εμπειρία. Είναι πιθανό να δοκιμάζει κόκκινα, ροζέ, γλυκά και αφρώδη ανάμεικτα, με αποτέλεσμα να κουράζονται οι αισθήσεις του πιο γρήγορα», μας λέει ο διοργανωτής. Μάλιστα, προσθέτει ότι μετά το πέμπτο δείγμα κρασιού σε μια συμβατική έκθεση, ο επισκέπτης χάνει περίπου το 50% της ικανότητάς του να αντιλαμβάνεται πλήρως την έκφραση του κρασιού.
Αντιθέτως, στο Wine Explorers η θεματική ταξινόμηση και η απουσία πίεσης ή περισπασμών επιτρέπουν στο κοινό να εστιάσει πραγματικά σε αυτό που γεύεται. Η εμπειρία γίνεται έτσι πιο ουσιαστική, εκπαιδευτική και απολαυστική. Ένας «εξερευνητικός» περίπατος στον κόσμο του κρασιού, όπως μαρτυρά και το όνομα της έκθεσης.
Η έκθεση απλώνεται στην πόλη ως ένα οινικό φεστιβάλ
Μια ακόμη πρωτοβουλία που ξεχωρίζει στο πλαίσιο του Wine Explorers είναι η εξάπλωση της εμπειρίας πέρα από τους τοίχους της έκθεσης, στα καλύτερα σημεία της πόλης. Καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας διεξαγωγής (τόσο στη Θεσσαλονίκη όσο και στην Αθήνα), συνεργαζόμενα εστιατόρια και wine bars θα συμμετάσχουν στον εορτασμό: προσφέροντας επιλεγμένες ετικέτες κρασιών της έκθεσης σε τιμές κάβας (σχεδόν στο κόστος λιανικής) και ειδικά διαμορφωμένα μενού που ταιριάζουν ιδανικά με το κρασί.
Οι οινόφιλοι θα μπορούν έτσι να απολαύσουν τα αγαπημένα τους κρασιά σε μερικά από τα κορυφαία γαστρονομικά στέκια της πόλης, συνοδεία προσεγμένων πιάτων. Μια εμπειρία που ενώνει το κρασί με τον φυσικό του σύντροφο, το καλό φαγητό, και το φέρνει στο τραπέζι της παρέας.
«Το κρασί είναι φτιαγμένο για να συνοδεύει το καλό φαγητό και να μοιράζεται με φίλους. Αυτό θέλαμε να το υπενθυμίσουμε», λέει ο εμπνευστής της έκθεσης για τη φιλοσοφία πίσω από τις παράλληλες δράσεις σε εστιατόρια και wine bars. Οι σεφ και οι ιδιοκτήτες των συνεργαζόμενων χώρων έχουν επιλέξει τα αγαπημένα τους πιάτα και δημιουργήσει μικρά θεματικά μενού ειδικά για το Wine Explorers, δίνοντας την ευκαιρία στο κοινό να ζήσει μια ολοκληρωμένη εμπειρία έξω στην πόλη.
Παράλληλα, το να μπορεί κανείς να παραγγείλει κρασιά σε τιμές κάβας στο εστιατόριο ή στο bar σημαίνει ότι δεν υπάρχει η συνήθης “αποθαρρυντική” επιβάρυνση τιμής, έτσι οι παρέες ενθαρρύνονται να δοκιμάσουν περισσότερες από μία φιάλες, κάνοντας το κρασί πραγματικό πρωταγωνιστή του τραπεζιού.

Ποιότητα αντί για ποσότητα
Όλες αυτές οι επιλογές δεν είναι τυχαίες, αλλά απορρέουν από τη βασική φιλοσοφία του Wine Explorers: πρώτα η ποιότητα, όχι η ποσότητα. «Δεν στοχεύουμε στην ποσότητα επισκεπτών αλλά στην ποιοτική προσέγγιση και την ουσιαστική γνωριμία με τον κόσμο του κρασιού», τονίζει η ομάδα πίσω από την έκθεση. Πράγματι, ο συνολικός αριθμός εισιτηρίων είναι μόλις 1.800 για όλο το τριήμερο, αριθμός μικρός αν σκεφτεί κανείς τη δυναμική ενός τέτοιου event, ο οποίος όμως έχει οριστεί ακριβώς για να διατηρηθεί το επίπεδο της εμπειρίας υψηλό. Με 300 επισκέπτες ανά 4ωρο session όπως αναφέρθηκε, κάθε οινόφιλος θα έχει την άνεση να δοκιμάσει μεγάλο αριθμό κρασιών χωρίς πίεση χρόνου ή συνωστισμό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Wine Explorers απευθύνεται κατά βάση στο ευρύ κοινό και στους καταναλωτές που αγαπούν το καλό κρασί, και όχι τόσο στους επαγγελματίες του χώρου. Φυσικά, όλοι είναι ευπρόσδεκτοι στην έκθεση, ωστόσο οι διοργανωτές έχουν προβλέψει και μια ξεχωριστή, αποκλειστικά επαγγελματική έκθεση (trade-only) η οποία θα πραγματοποιηθεί σε διαφορετικό χρόνο και με προσκλήσεις δια ζώσης προς τους επαγγελματίες, ώστε να μην δημιουργηθεί σύγχυση. Με αυτόν τον τρόπο, το Wine Explorers 2025 κρατά διακριτούς τους ρόλους: το τριήμερο event εστιάζει στον καταναλωτή και στην εκπαίδευσή του μέσα από μια ποιοτική εμπειρία, ενώ οι επαγγελματίες θα έχουν το δικό τους χώρο δικτύωσης και δοκιμής χωρίς να αλλοιώνεται ο χαρακτήρας της κύριας έκθεσης.
Όλες αυτές οι επιλογές, από την ελεγχόμενη προσέλευση και την ψηφιακή διαδραστικότητα, μέχρι το pop-up κατάστημα και τις δράσεις στην πόλη, συντελούν σε μια ξεχωριστή και ποιοτική εμπειρία γευσιγνωσίας, η οποία έχει στο επίκεντρο την απόλαυση και τη μάθηση, αλλά και κάτι ακόμα εξίσου σημαντικό: την κοινότητα. «Όλο αυτό δημιουργεί την αίσθηση μιας κοινότητας, και αυτό μας αρέσει πολύ», παραδέχεται ο διοργανωτής του Wine Explorers. Στην ουσία, γύρω από την έκθεση αρχίζει να σχηματίζεται μια κοινότητα από οινοπαραγωγούς, εστιατόρια και ανθρώπους που αγαπούν το καλό φαγητό και κρασί, χωρίς κάποια agenda πέρα από τη χαρά της συμμετοχής.
Οι άνθρωποι πίσω από το Wine Explorers πιστεύουν ότι αυτή η αίσθηση έχει «ξεθωριάσει» λίγο στη σημερινή εποχή, και φιλοδοξούν να συμβάλουν στην αναβίωσή της. «Πιστεύουμε πως το Wine Explorers θα δημιουργήσει αυτό το αίσθημα, σχηματίζοντας ένα community από ενθουσιώδεις φίλους του κρασιού και του καλού φαγητού», λένε χαρακτηριστικά. Και δεν σκοπεύουν να μείνουν μόνο σε αυτά. Ήδη σχεδιάζουν επιπλέον δράσεις και εκπλήξεις που θα εξελίξουν ακόμη περισσότερο αυτή την κοινότητα.
Info:
Θεσσαλονίκη 7–9 Νοεμβρίου
Αθήνα 28–30 Νοεμβρίου
Διαβάστε επίσης:
Ο Μιχάλης Χάντζος και η ανεπιτήδευτη κουζίνα του Manna Arcadia