Από το 2020, το Great Greek Wines (GGW) έχει φέρει μια διαφορετική φιλοσοφία στο ελληνικό κρασί. Χωρίς μετάλλια, χωρίς «εύκολες» βραβεύσεις, αλλά με αυστηρή τυφλή γευσιγνωσία, διεθνείς κριτές και μια λίστα που λειτουργεί ως σημείο αναφοράς.

Συζητάμε με τον Έλληνα Master of Wine Γιάννη Καρακάση (ΓΚ), και τον Γρηγόρη Μιχαήλο (ΓΜ) DipWSET, για το πώς ξεκίνησε, ποιες δυσκολίες αντιμετώπισαν και πού πηγαίνει το Great Greek Wines τα επόμενα χρόνια.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα για έναν διαγωνισμό κρασιού χωρίς μετάλλια;

ΓΚ. Από την αρχή, το 2020, είδαμε ότι το ελληνικό κρασί δεν είχε ανάγκη από έναν ακόμη διαγωνισμό που θα μοιράζει μετάλλια σχεδόν σε όλους. Είχε ανάγκη από ένα εργαλείο, μια πλατφόρμα εξωστρέφειας που εξελίχθηκε σε θεσμό, δημιουργεί συζήτηση, ενισχύει το brand και ανοίγει δρόμους σε διεθνείς αγορές.

Τα μετάλλια έχουν κουράσει. Ο καταναλωτής δυσκολεύεται να ξεχωρίσει ποια έχουν αξία όταν όλοι βραβεύονται, ενώ οι νεότεροι δεν τα κοιτούν καν. Πολλά κορυφαία οινοποιεία τα αποφεύγουν γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο. Οι sommelier ανά τον κόσμο δεν ενδιαφέρονται ούτε για σκορ ούτε για αυτοκόλλητα στη φιάλη, ενδιαφέρονται για το περιεχόμενο. Και η αισθητική των πλατινένιων και χρυσών αυτοκόλλητων δύσκολα ταιριάζει με το αφήγημα της μοναδικότητας και αυθεντικότητας του ελληνικού κρασιού.

Σήμερα, αυτό που μετράει δεν είναι πόσα μετάλλια έχει μια ετικέτα, αλλά ποιος βάζει την υπογραφή του στην οποιαδήποτε διάκριση. Γι’ αυτό δημιουργήσαμε κάτι πιο κρυστάλλινο και σύγχρονο: μια Λίστα με τα καλύτερα ελληνικά κρασιά κάθε έκδοσης, επιλεγμένα μέσα από αυστηρό blind tasting και διεθνή κριτήρια. Ένα σημείο αναφοράς, μια εμπειρία, ένα αφήγημα, όχι μια βροχή από μετάλλια που δεν λένε τίποτα και δεν προχωρούν τη συζήτηση παραπάνω.

Τεχνικά και οργανωτικά, πώς «στήνεται» ένας τέτοιος διαφορετικός «διαγωνισμός»;

ΓΜ. Η πρόκληση είναι τεράστια. Μιλάμε για εκατοντάδες συμμετοχές, δεκάδες ώρες blind tastings και μια μεθοδολογία που ακολουθεί διεθνή πρότυπα και συχνά θέτει νέα. Από το σχεδιασμό των δοκιμών (flights) μέχρι το calibration των κριτών και τη συνέπεια των αξιολογήσεων, κάθε βήμα γίνεται με απόλυτη πειθαρχία και διαφάνεια. Δεν μας ενδιαφέρει η γρήγορη κρίση αλλά η δίκαιη, συλλογική εικόνα που αναδεικνύει πραγματικά τα καλύτερα κρασιά. Είναι μια διαδικασία που απαιτεί ακρίβεια, συγκέντρωση και σοβαρότητα· γι’ αυτό και τουλάχιστον τρεις μήνες πριν από την τελική κρίση ζούμε σε καθεστώς «πολέμου».

Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες δυσκολίες στο ξεκίνημα και πώς τις ξεπεράσατε;

ΓΚ. Στην αρχή η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν να μας εμπιστευτούν. Ένας διαφορετικός «διαγωνισμός» χωρίς μετάλλια και χωρίς βραβεία για όλους; Για πολλούς έμοιαζε με πείραμα που δύσκολα θα επιβίωνε. Χρειάστηκε χρόνος, συνέπεια και διεθνείς κριτές για να αποδείξουμε ότι το GGW δεν είναι μια ακόμη γιορτή, αλλά ένας θεσμός με σύγχρονη ματιά, αξιοπιστία και καινοτομία. Σήμερα, 5 χρόνια μετά, το GGW έχει αναγνωριστεί από οινοποιούς, εξαγωγείς και το ευρύτερο κοινό ως σημείο αναφοράς. Δεν χρειάστηκε να πούμε πολλά στο τέλος, αφήσαμε τη δουλειά να μιλήσει από μόνη της. Εκδηλώσεις όπως η παρουσία μας στο Συμπόσιο των Masters of Wine στη Γερμανία, στο πρώτο Συμπόσιο Μεσογειακών Κρασιών στην Ισπανία, το Walk Around Tasting στο Λονδίνο και το γαστρονομικό δείπνο στο τριάστερο Alleno στο Παρίσι τοποθετούν το ελληνικό κρασί εκεί όπου πάντα ονειρευόμασταν.

Τι αντιδράσεις λάβατε αρχικά από οινοποιούς που περίμεναν «μετάλλια»;

ΓΜ. Στην αρχή υπήρξε αιφνιδιασμός, ακόμα και απογοήτευση. Πολλοί είχαν στο μυαλό τους το κλασικό μοντέλο: να πάρουν το «χρυσό» ή το «ασημένιο» για να το κολλήσουν στο ράφι. Όμως η φιλοσοφία μας ήταν εξαρχής διαφορετική. Εξηγήσαμε ότι η Λίστα δεν είναι άλλο ένα αυτοκόλλητο, είναι μια σφραγίδα ουσίας, ένα statement. Δεν προσφέρει απλή αναγνώριση, αλλά βάζει το κρασί στο επίκεντρο μιας ετήσιας συζήτησης για το ελληνικό κρασί, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Αυτή η διάκριση έχει βάθος και διάρκεια, δεν είναι ένα στιγμιαίο post στο facebook. Σήμερα οι περισσότεροι παραγωγοί έχουν αντιληφθεί ότι το να βρίσκεσαι στη Λίστα σημαίνει ότι το κρασί σου ξεχωρίζει πραγματικά και τοποθετείται σε ένα διεθνές αφήγημα. Είναι μια μορφή διάκρισης που χτίζει αξία στο brand, όχι απλώς στη φιάλη.

Τι προσφέρει το GGW διαφορετικό στο οικοσύστημα του ελληνικού κρασιού;

ΓΚ: Το Great Greek Wines δεν είναι μια θεωρητική άσκηση, είναι μια ζωντανή αποτύπωση της αγοράς. Αναδεικνύουμε τα κρασιά που ξεχωρίζουν σήμερα για την ποιότητα, τη συνέπεια και την ικανότητά τους να επικοινωνούν με το κοινό εντός και εκτός Ελλάδας. Παράλληλα, έχουμε δημιουργήσει μια διεθνή πλατφόρμα εξωστρέφειας με εκδηλώσεις σε Λονδίνο, Παρίσι, Άμστερνταμ, Βαρσοβία, με podcasts και συνεργασίες με κορυφαία μέσα.

Για εμάς η Λίστα είναι η αφετηρία, όχι ο προορισμός. Το GGW λειτουργεί ως «εργαλείο δουλειάς» για οινοποιούς, sommeliers, εμπόρους και οινόφιλους, δίνοντας πραγματική αξία και προοπτική. Το γεγονός ότι μόλις το 10% των κρασιών που συμμετέχουν καταφέρνει να διακριθεί, το καθιστά έναν από τους πιο απαιτητικούς θεσμούς διεθνώς. Και αυτό δεν είναι αυστηρότητα είναι σεβασμός σε όσους επενδύουν, τολμούν και θέλουν να σταθούν με αξιώσεις στη διεθνή σκηνή. Η σταθερή αύξηση συμμετοχών στα πέντε χρόνια πορείας μας δείχνει ότι το ελληνικό κρασί αναζητά πλέον ουσιαστική διάκριση και όχι μια απλή επιβεβαίωση.

Τι σημαίνει η φετινή λίστα για το ελληνικό κρασί διεθνώς;

ΓΜ. Η φετινή λίστα δείχνει ότι το ελληνικό κρασί μπαίνει σε πλήρη συγχρονισμό με τις διεθνείς τάσεις. Οι αγορές αναζητούν αυθεντικότητα, τοπικές ποικιλίες, ιστορίες με ταυτότητα. Το ελληνικό κρασί δεν προσπαθεί να αντιγράψει διεθνή μοντέλα, διαθέτει τον πλούτο γηγενών ποικιλιών που μπορούν να σταθούν στο ίδιο τραπέζι με Riesling, Pinot Noir ή Nebbiolo.

Η Λίστα του 2025 καταγράφει ακριβώς αυτό: terroir–driven κρασιά, με καθαρότητα και δύναμη, που δεν φοβούνται να σταθούν δίπλα σε διεθνή benchmarks. Και το μήνυμα που στέλνει είναι ξεκάθαρο: η Ελλάδα δεν είναι πλέον «εξωτική γωνιά», αλλά μέρος της μεγάλης συζήτησης για το μέλλον του παγκόσμιου κρασιού, από τη βιωσιμότητα μέχρι την ανάδειξη ποικιλιών με χαρακτήρα και ανθεκτικότητα.»

Τι σημαίνει για σένα προσωπικά η επιτυχία του θεσμού σήμερα;

ΓΚ. Για μένα το GGW είναι καθαρά passion driven, ωθούμενο από το πάθος μας. Ως Έλληνας Master of Wine θεωρώ πρώτη μου ευθύνη να μιλώ για το ελληνικό κρασί. Αν το βλέπαμε αποκλειστικά επιχειρηματικά, θα το διοργανώναμε κάθε χρόνο και θα πουλούσαμε αυτοκόλλητα, όπως κάνουν οι περισσότεροι διαγωνισμοί διεθνώς. Δεν κάνουμε και δεν θα κάνουμε τίποτα από τα δύο. Έχουμε επιλέξαμε μια άλλη πορεία.

Θέλουμε να δείξουμε ότι το ελληνικό κρασί μπορεί να σταθεί ισότιμα δίπλα σε χώρες όπως η Αυστρία ή η Πορτογαλία. Η επιτυχία δεν μετριέται σε αριθμούς, αλλά στις συζητήσεις που ανοίγουμε και στην εμπιστοσύνη που χτίζουμε. Το GGW έφερε μια νέα φιλοσοφία: δεν είναι όλοι νικητές αλλά όλοι μπορούν να εμπνευστούν, να βελτιωθούν, να εξελιχθούν.

Πώς βλέπετε να εξελίσσεται το GGW τα επόμενα χρόνια;

ΓΚ-ΓΜ. Βλέπουμε το GGW να γίνεται ακόμη πιο διεθνές και πολυδιάστατο. Από την αρχή αυτός ήταν ο στόχος: να μην μείνουμε σε έναν τοπικό διαγωνισμό, αλλά να δημιουργήσουμε μια πλατφόρμα που θα ταξιδεύει το ελληνικό κρασί σε σημαντικές αγορές. Να παρουσιάζουμε κάθε νέα Λίστα σε Λονδίνο, Παρίσι, Νέα Υόρκη, να οργανώνουμε masterclasses, να συνδέουμε οινοποιούς με εμπόρους και opinion leaders.

Το όραμά μας είναι το GGW να εδραιωθεί ως η απόλυτη «βιβλιοθήκη» του σύγχρονου ελληνικού κρασιού. Ένα θεσμικό σημείο αναφοράς που κάθε χρόνο γράφει την ιστορία του σε πραγματικό χρόνο, καταγράφοντας ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές, ποιες ποικιλίες ανεβαίνουν, ποιες είναι οι νέες τάσεις. Θέλουμε το GGW να λειτουργεί ως πυξίδα: για τους οινοποιούς που θέλουν να εξελίσσονται, για τους επαγγελματίες που αναζητούν αξιόπιστες επιλογές και για το κοινό που θέλει να ανακαλύψει τι πραγματικά σημαίνει σήμερα ελληνικό κρασί. Αυτό είναι το μέλλον που βλέπω: το GGW ως γέφυρα ανάμεσα στην Ελλάδα και τον κόσμο.

Φωτογραφίες: Γιώργος Βιτσαρόπουλος | Από την απονομή βραβείων Great Greek Wines 2025/Μάιος 2025

Δείτε επίσης

Τα ελληνικά Chardonnay σε 20 ετικέτες που ξεχωρίσαμε