Η εταιρεία τεχνολογίας φαγητού Impossible Foods, δημιουργός του Impossible Burger, που παρασκευάζεται αποκλειστικά από φυτικά συστατικά αλλά μυρίζει και έχει γεύση πανομοιότυπη με το συμβατικό burger με ζωικά συστατικά, σχεδιάζει τη δημιουργία αντίστοιχων «ψαροφαγικών» υποκατάστατων χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνολογία.

Ο ιδρυτής της εταιρείας και βιοχημικός Pat Brown, σε σχετικές δηλώσεις του επεσήμανε ότι έχει σκοπό να εξαφανίσει εντελώς κάθε ζωικό στοιχείο από τη βιομηχανία παραγωγής φαγητού μέχρι το 2035. «Δουλεύουμε πάνω στην παραγωγή όλων των τροφίμων που παράγονται από ζώα», είπε. Ο Bown έχει ήδη δημιουργήσει μια πατέντα εκχύλισης αίμης, χημικό στοιχείο από σόγια που περιέχει σίδηρο το οποίο αποτελεί βασικό συστατικό του Impossible Burger. Αίμη επίσης περιέχει και ο τόνος. Σε πρόσφατη επίσημη ανακοίνωση της Impossible Foods μάλιστα αναφέρεται ότι έχουν συγκεντρωθεί 75 εκατομμύρια δολάρια για το συγκεκριμένο εγχείρημα με τη λίστα των επενδυτών να περιλαμβάνει ηχηρά ονόματα όπως αυτό του Bill Gates ο οποίος επανειλημμένα έχει στηρίξει τέτοιου τύπου προσπάθειες.

Βιωσιμότητα των ωκεανών: Ένα θέμα που μάς αφορά όλους
Ο κόκκινος τόνος του Ατλαντικού είναι ψάρι που χρησιμοποιείται ευρύτατα στα εστιατόρια για sushi ανά τον κόσμο σε βαθμό που τείνει πλέον να ανήκει στα απειλούμενα με εξαφάνιση είδη λόγω της υπεραλίευσης. Αυτός είναι σίγουρα ένας από τους πολλούς λόγους που καθιστούν τη δημιουργία αντίστοιχων διατροφικών υποκατάστατων απαραίτητη. Σημειώνουμε ότι ο τόνος βρίσκεται στους κορυφαίους θηρευτές της διατροφικής αλυσίδας των ωκεανών και η αλίευση με ταχύτερους ρυθμούς από αυτούς της αναπαραγωγής του έχει αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον των ωκεανών.

anoigma-tonos
Ο ιδιοκτήτης της αλυσίδας εστιατορίων σούσι Zanmai, Kiyoshi Kimura, πλήρωσε το αστρονομικό ποσό των 600.000 ευρώ προκειμένου να αποκτήσει ένα και μόνο πελώριο ψάρι στην πρώτη δημοπρασία «σούσι» του Τόκιο για το 2017. Μία από τις άπειρες δράσεις που υποδηλώνουν τη διαστρεβλωμένη αντίληψη της διατροφικής πραγματικότητας.

Το ζήτημα των ωκεανών και του αντίκτυπου που έχουν οι διατροφικές μας επιλογές σ’ αυτούς σίγουρα ανήκει στα θέματα τα οποία αφενός είναι δέουσας σημασίας, αφετέρου οι καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο φαίνεται ότι το παραβλέπουν. Ωστόσο, αρκετοί είναι οι επιστήμονες που προμηνύουν ότι αν συνεχιστεί η υπεραλίευση τα αποθέματα των ψαριών θα έχουν εξαλειφθεί μέχρι το 2018 λόγω της αύξησης της ζήτησης σε σολομό και τόνο. Δεν είναι όμως αυτό το μοναδικό σοβαρό πρόβλημα δεδομένου ότι η θαλάσσια πανίδα πλήγεται και από τα πλαστικά απορρίμματα καθώς και άπειρα τοξικά απόβλητα που καταλήγουν στη θάλασσα χωρίς να υπολογίζονται όχι μόνο οι βραχυπρόθεσμες αλλά και μακροπρόθεσμες συνέπειες στο περιβάλλον και τη διατροφική αλυσίδα. Για να μιλήσουμε και με νούμερα, περίπου 1 δις ανθρώπων παγκοσμίως περιλαβάνουν ψάρια στη διατροφή τους ως βασική πηγή πρωτεΐνης. Αυτό ενδέχεται να αλλάξει μερικά -εάν όχι εξ ολοκλήρου – με την κατανάλωση φυτικών υποκατάστατων, κάτι που θα συνεισφέρει σημαντικά στην πρόληψη των συνεπειών της υπεραλίευσης, την αποκατάσταση του προβλήματος και τη διατήρηση των ισορροπιών στο περιβάλλον. Σημειώνουμε ότι στο κομμάτι της βιωσιμότητας των ωκεανών έχουν αναφερθεί δυνατά ονόματα της γαστρονομίας σε παγκόσμιο επίπεδο σε ομιλίες, συμπόσια και συναντήσεις. Ο Albert Adria μάλιστα μάς μίλησε και για το συγκεκριμένο ζήτημα σε μια εφ όλης της ύλης συνέντευξη ενώ ο αδερφός του Ferran συμμετείχε σε συνάντηση στο San Sebastián μαζί με περισσότερους από δεκαπέντε κορυφαίους σεφ προκειμένου να λάβουν σημαντικές αποφάσεις για τη βιωσιμότητα των ωκεανών. «Είμαστε η δεύτερη ή τρίτη χώρα παγκοσμίως σε κατανάλωση ψαριού. Δεν την μετριάζουμε όμως αλλά συνεχίζουμε στον ίδιο ρυθμό και αυτό είναι ένα από τα αρνητικά μας στοιχεία. Είναι ευθύνη των επαγγελματιών η δημιουργία, διαμόρφωση και εξέλιξη της γαστρονομικής κουλτούρας και τα μηνύματα που περνάμε είναι πολύ σημαντικά, γι’ αυτό και θα πρέπει να εξηγούμε τα πάντα με επιχειρήματα», αναφέρει.

mamalakis_eleftheriou_prl

Μια από τις δράσεις των τελευταίων ετών είναι το πρόσφατο λανσάρισμα της έκδοσης Fish Guide, ενός έξυπνου, λειτουργικού και εύχρηστου online οδηγού που σχεδιάστηκε από το WWF, με στόχο να δημιουργήσει ενημερωμένους, περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους και υπεύθυνους καταναλωτές. Τον οδηγό συνυπέγραψαν σεφ και γευσιγνώστες παγκοσμίου φήμης, όπως ο δικός μας Ηλίας Μαμαλάκης, ο Francois Pasteau από τη Γαλλία, ο Angel Leon από την Ισπανία και ο Vitor Sobral από την Πορτογαλία. Επίσης, η πανευρωπαϊκή εκστρατεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της WWF με βασικό μήνυμα «Αφήνω το γόνο να γίνει γονιός» στο 2014 εστίαζε στη νέα Κοινή Αλιευτική Πολιτική που εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2014 τονίζοντας ότι είναι απαραίτητο να σταματήσουν οι αλιευτικές πρακτικές που συνιστούν αλόγιστη σπατάλη πόρων.