Ήταν μια τσουχτερή νύχτα του Φεβρουαρίου. Αφού παρακολουθήσαμε την «παράσταση της χρονιάς», που αποδείχθηκε παταγώδης αποτυχία, αποφασίσαμε μαζί με τον καλύτερό μου φίλο (που έχει κλείσει τα 50 χρόνια του), να πνίξουμε τον φιλοθεάμονα καημό μας σε μια φιάλη ερυθρού οίνου, από τη Ραψάνη για να ταιριάζει με το κρύο, συνοδεία comfort φαγητού για να γεμίσει το κενό του στομάχου και της καλλιτεχνικής πενίας. Μπαίνοντας στο εστιατόριο της προτίμησής μας, το οποίο κρατάω με νύχια και δόντια κρυφό από αναγνώστες και πρώην, ξεκινάμε να βγάζουμε όλες τις στρώσεις της φορεσιάς μας, που αισίως έφταναν τις έξι έκαστος. Αφού με λύσσα ενταφιάσαμε το παρατράγουδο της sold out παράστασης, είχαν ήδη φύγει τα δύο πρώτα ποτήρια. Ίσως τελικά η βραδιά να έκανε ανκόρ, έστω λίγο πριν τη λήξη της.

Στο διπλανό μας τραπέζι κάθονταν ήσυχα-ήσυχα δύο νεαρά παιδιά, τα οποία αφού παράγγειλαν τις μερίδες τους, επέμεναν πως θέλουν εμφιαλωμένο κρασί, συγκεκριμένο, αλλά και καράφα μετάγγισης. Προτού σηκωθώ να χειροκροτήσω την απόφασή τους, κατάλαβα ότι μετά βίας ξεπερνούσαν τα 22 έτη και σκέφτηκα πως θα γκρίτζαραν (νέα λέξη που έμαθα στο ίδιο δείπνο και σημαίνει αδέξιος). Οι παρατηρήσεις τους ήταν αξιόλογες ως προς τη γεύση, αλλά και το περιβάλλον του μαγαζιού και ήξεραν όλες τις σωστές ετικέτες πάνω στο κρασί. Με πίκρα διαπιστώσαμε πως, πρώτον, έχουμε μεγαλώσει επικίνδυνα και μεταμορφωνόμαστε σε εκείνες τις ηλικιωμένες, που μας επέπλητταν σθεναρά όταν τσιρίζαμε στα τραπέζια, αλλά και πως η νέα γενιά συνδαιτυμόνων έχει ξεκινήσει μια νέα αρχή στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Στο ίδιο τραπέζι πια κάθονται τέσσερις γενιές: οι Boomers, οι εκπρόσωποι της Gen X, οι
Millennials και οι Gen Zers. Οι τελευταίοι επί του παρόντος είναι μεταξύ 5-25 ετών και έλαβαν το πρώτο τους κινητό τηλέφωνο περίπου στην ηλικία των 10 ετών. Υπάρχουν σχεδόν 86 εκατομμύρια από αυτούς μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες και αποτελούν περίπου το 25% του γενικού πληθυσμού του πλανήτη. Είναι η Generation Z, η επόμενη κατηγορία καταναλωτών, που θα κυριαρχήσει στην αγορά και έχουν πολύ διαφορετικές απαιτήσεις από τους προκατόχους τους. Εμείς οι κραταιοί όμως είμαστε έτοιμοι και αρκετά ώριμοι να τους
ακούσουμε; Να μάθουμε από εκείνους; Να τους θεωρήσουμε διατροφικά ίσους;

Είναι το TikTok το νέο TripAdvisor;
Το Meta, είναι μπανάλ πια να λες Facebook, το Instagram και το TikTok είναι πλημμυρισμένα από αχνιστά ράμεν και τρίλεπτες συνταγές για τα πιο περίτεχνα επιδόρπια. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι οι λογαριασμοί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι πιθανό να οδηγήσουν τις αποφάσεις τους σχετικά με το φαγητό. Ας μη γελιόμαστε, όλοι το κάνουμε αυτό, αλλά όχι με τον ίδιο τρόπο. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν συχνά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το Διαδίκτυο για να βρουν και να μοιραστούν φρέσκα τρόφιμα, ποτά, νέα εστιατόρια και μπαρ. Με την Generation Z να αντιπροσωπεύει το 75% των χρηστών του Instagram, οι εταιρείες μπορεί να επωφεληθούν αναπτύσσοντας ξεχωριστά και αισθητικά όμορφα πιάτα, που η Generation Z θα θέλει να μοιραστεί με τους ακόλουθούς της. Ενώ οι νέοι εκτιμούν τους πειραματισμούς με νέα ποτά, τα κλασικά που προκαλούν νοσταλγία στους μεγαλύτερους έγιναν επίσης δημοφιλή,  ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Καθώς περνούσαν περισσότερο χρόνο στο σπίτι, τα τρόφιμα και τα ποτά ήταν κάτι
ενδιαφέρον σε μια περίοδο αβεβαιότητας (και πλήξης). Πόσοι φτιάξαμε banana bread και μάθαμε να πίνουμε Νεγκρόνι;

Όση ώρα εμείς χαζεύαμε τουριστικούς οδηγούς, ρωτούσαμε φίλους και διαβάζαμε αναρτήσεις αν είναι όντως καλό το «Φαραώ» στα Εξάρχεια, η Gen Z βρίσκει τα πιο ψαγμένα κουτούκια στο TikTok. Είναι το δικό τους Google, είναι το μέρος στο οποίο (ανα)ζητούν απαντήσεις. Πού βρίσκονται τα πιο χαριτωμένα καφέ; Ποιο είναι το καλύτερο ιταλικό εστιατόριο στο Λονδίνο; Πώς μαγειρεύεται το τοπιναμπούρ και πάει λέγοντας. Αν και αυτά μπορεί να είναι ερωτήματα που θα έκαναν οι boomers και οι millennials στην Google και θα τα έβρισκαν στο WikiHow ή στο TripAdvisor, η Gen Z βρέθηκε να ζητά συμβουλές από την ίδια εφαρμογή, που κατακλύζεται από μόδα, τάσεις και K-pop μουσική. Με ένα διαρκώς διευρυνόμενο κοινό, η χρήση του TikTok ως μηχανής αναζήτησης αυξάνεται ραγδαία,  σε σημείο που πολλοί αναρωτιούνται αν θα μπορούσε τελικά να εκθρονίσει την Google και να τερματίσει την επί δεκαετίες υπεροχή της. Εγώ πάντως μετά το τέταρτο ποτήρι και εφευρίσκοντας μια αφορμή, τελείως cringey, έμαθα για όλα τα hot spot σημεία της πόλης, τις καλύτερες after hours λιχουδιές, το πιο αφράτο bao bun αλλά και για την Ταβέρνα του Βαρδή στην πλατεία Υμηττού, η οποία χρονολογείται από το 1922 και εγώ δεν είχα αξιωθεί ποτέ να πάω.

Τροφή για υγιή σκέψη
Καθώς το φαγητό έχει γίνει μεγαλύτερο μέρος της ταυτότητάς τους, η διατροφική τους ηθική έχει επίσης απομακρυνθεί από τις θερμίδες ως ηθικό μέτρο για το «καλό» και το «κακό» φαγητό. Αντίθετα, οι νεότεροι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στη γεύση, στη διατροφή και τη συνολική βελτίωση της ψυχικής υγείας. Στην πραγματικότητα, το 47% των ερωτηθέντων της Gen Z δήλωσε ότι τα επόμενα χρόνια θα δώσει προτεραιότητα στη διατροφή με έμφαση στην ψυχική υγεία.

Αυτό είναι καλό νέο. Οι εταιρείες τροφίμων μπορούν να βοηθήσουν τους καταναλωτές να βελτιστοποιήσουν τη νοητική τους απόδοση στη δουλειά, στο σπίτι και το παιχνίδι. Η διατροφή θα είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για τη διαχείριση της ψυχικής υγείας που βοηθά τους ανθρώπους να αισθάνονται καλύτερα στις δουλειές, στα χόμπι και τον ελεύθερο χρόνο τους. Οι καταναλωτές θα αναζητούν τροφές και ποτά που επηρεάζουν τη γνωστική τους ικανότητα, θα διαχειρίζονται τα επίπεδα του στρες και θα βελτιστοποιούν τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Φάτε «βρώμικα»
Οι σημερινοί καταναλωτές μετά την πανδημία απολαμβάνουν την ελευθερία να επιδίδονται σε αυτές που λέγαμε στα skinny 90’s «γουρουνιές» και να περιποιούνται τον εαυτό τους. Τρώμε και για ευχαρίστηση, θυμάστε; O «νόστιμος» τραγουδιστής Χάρι Στάιλς διατείνεται στην επιτυχία του «Music for a Sushi Restaurant»: «Αν τα αστέρια ήταν βρώσιμα – Και οι καρδιές μας δεν χόρταιναν ποτέ – Θα μπορούσαμε να ζήσουμε μόνο με μια γεύση;». Όχι, δεν θα μπορούσαμε. Πάντως είναι σχεδόν αυταπόδεικτο πως οι νεολαίοι είναι πιο περιπετειώδεις από τις προηγούμενες γενιές όσον αφορά το φαγητό. Ποτά THC έχουν γίνει τα νέα άπερολ, προϊόντα κάνναβης χρησιμοποιούνται χωρίς φόβο, αλλά με πάθος, το κόκκινο κρέας περιορίζεται, βλέπουμε μείωση του τζιν σε σύγκριση με το 2019, ενώ οι πωλήσεις της τεκίλας έχουν διπλασιαστεί (αύξηση 116%), το hashtag #solodinner έχει 10 εκατομμύρια προβολές στο TikTok, στα QR codes βρίσκονται οι νέοι κατάλογοι, ενώ το OpenTable είναι το νέο «τραπέζι με θέα».

Η Generation Z είναι πειραματική και περιπετειώδης όσον αφορά τη γεύση και τις γαστρονομικές προτιμήσεις. Σύμφωνα με έρευνες, οι νεότερες γενιές αρέσκονται να πειραματίζονται με γεύσεις που συναντάμε στην ινδική, στη μεσανατολίτικη και την αφρικανική κουζίνα. Δοκιμάζουν νέα προϊόντα, γεύσεις αλλά και υπηρεσίες.

Το μέλλον είναι σήμερα
Εστιάτορες, σεφ και foodies, δώστε προσοχή στις τάσεις που απευθύνονται στην Gen Z! Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ, το 47% των ερωτηθέντων επιζητά
τρόφιμα που εστιάζουν στο αληθινό ευ ζην, προτιμούν συντριπτικά να ψωνίζουν διαδικτυακά και για τα εστιατόρια μπαίνουν πλέον στο Metaverse. Δεν είναι μυστικό ότι η βιομηχανία εστιατορίων αλλάζει ραγδαία. Από καινοτόμες πλατφόρμες παράδοσης φαγητού -όπως το UberEats στο εξωτερικό- έως τις νέες αλυσίδες εστιατορίων που στοχεύουν πελάτες με καινοτόμους τρόπους, η βιομηχανία προσαρμόζεται σε ένα νέο κύμα τεχνολογίας, καινοτομίας και προσδοκιών των καταναλωτών. Ολοι γνωρίζουμε ότι ο κλάδος αλλάζει, αλλά για
να συμβαδίσουν τα εστιατόρια θα πρέπει να καταλάβουν ποιος επηρεάζει τον κλάδο και τι σημαίνει για το μέλλον. Ολόκληρη η βιομηχανία φιλοξενίας πρέπει να εξετάσει
τι θα σημαίνει αυτό για την επιχείρησή τους στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Το μέλλον είναι εδώ, ζητά, απαιτεί και δεν κάνει μόνο χαριτωμένες χορογραφίες στο TikTok.

Οι γενιές και τα ονόματά τους
Boomers: Άτομο που γεννήθηκε κατά την περίοδο μεταξύ 1945-1965, περίπου μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν έγινε baby  boom (= μεγάλη αύξηση στον αριθμό των γεννήσεων).
Generation X: Δημογραφική ομάδα που ακολουθεί τους baby boomers και προηγείται των millennials, γεννήθηκαν μεταξύ 1965-1980.
Millennials: Ως «γενιά της χιλιετίας» ορίζεται οποιοσδήποτε γεννήθηκε μεταξύ 1981 και 1996, που σημαίνει οποιοσδήποτε είναι μεταξύ 24 και 39 ετών μέχρι το 2020.
Generation Z: Η Gen Z αναφέρεται στη γενιά των νέων που γεννήθηκαν από το 1997 έως το 2015.

Το άρθρο της εβδομάδας