Ήρεμη δύναμη: το επιχειρείν απαιτεί διαρκή εξέλιξη δηλώνουν 4 σπουδαίες γυναίκες που τολμούν στον τομέα της γαστρονομίας.
1. Χριστίνα Τσαλοπούλου, product development και brand manager της Vita-Μ.Δ. Τσαλόπουλος
«Ο χώρος της παραγωγής και του εμπορίου τροφίμων είναι ένας χώρος στον οποίο συναντά κανείς αρκετές γυναίκες σε διάφορες θέσεις και βαθμίδες, εξαιρετικά ικανές, αποτελεσματικές και επιτυχημένες, η καθεμία στον τομέα της. Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας το φύλο αποτελεί όλο και λιγότερο κριτήριο αξιολόγησης ακόμα και για θέσεις που παραδοσιακά ήταν ανδροκρατούμενες. Ωστόσο, κάτι που παρατηρώ είναι ότι γυναίκες στελέχη ή επαγγελματίες βρίσκονται ξαφνικά να μοχθούν να αποδείξουν εκ νέου τις ικανότητές τους αφότου κάνουν οικογένεια.
Υπάρχει ακόμη μία αβάσιμη, περιρρέουσα αντίληψη ότι όταν μια γυναίκα επαγγελματίας κάνει οικογένεια ως διά μαγείας γίνεται λιγότερο ικανή, δυναμική και ολοκληρωμένη επαγγελματίας και
φυσικά αυτό δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα. Θα συμβούλευα τις νέες κυρίες να μη σπαταλούν τον χρόνο τους προσπαθώντας να αντιστρέψουν προκαταλήψεις. Αντιθέτως, ας επενδύσουμε όλη μας την ενέργεια για να γίνουμε όλο και καλύτεροι επαγγελματίες, καθώς ο χώρος μας το έχει ανάγκη, με αγάπη για το αντικείμενο και αίσθημα δημιουργίας.»
2. Φωτεινή Παντζιά, ιδιοκτήτρια εστιατορίων
«Μιλώντας για μένα, το φύλο ποτέ δεν καθόρισε καμία επιλογή μου, ούτε με δυσκόλεψε. Για παράδειγμα, ως εργαζόμενη δεν επέτρεψα να αντιμετωπιστώ διαφορετικά από τους άνδρες. Ως επιχειρηματίας πάλι, στους δικούς μου χώρους, οι γυναίκες και οι άνδρες χρήζουν της ίδιας ακριβώς μεταχείρισης από μένα. Κανένας δεν «παίζει» με πλεονέκτημα. Έχω την εντύπωση ότι στο 2022 δεν μπορούμε να διαχωρίζουμε τους επαγγελματίες ανάλογα με το φύλο τους. Ασε που πλέον δεν υπάρχουν δύο φύλα, αλλά πολύ περισσότερα και όλοι είμαστε ίσοι.
Οι διαχωρισμοί δεν χωράνε στην εποχή μας. Ο συνεργάτης που θα επιλέξουμε έχει προσόντα και ανάλογα με αυτά τον διαλέγουμε, όχι γιατί φοράει φούστα ή παντελόνια ή ό,τι άλλο θέλει.
Ευτυχώς οι γυναίκες έχουν βρει τον δρόμο τους και τη θέση τους μέσα στην εστίαση και πλέον παίζουν σημαντικό ρόλο. Προσφέρουν μια διαφορετική ματιά που ίσως στο παρελθόν να έλειπε.
Η μόνη συμβουλή που θα τολμούσα να δώσω στις νέες γυναίκες είναι να μη φοβούνται, να ονειρεύονται και να διεκδικούν. Και το λέει αυτό μια single μητέρα δύο παιδιών και τριών μαγαζιών.»
3. Άντζελα Μαριδάκη, customer actication manager στην Diageo
«Το να επιλέξει μια γυναίκα μια θέση στον ευρύτερο κλάδο της εστίασης, και συγκεκριμένα σε εταιρεία εμπορίου αλκοολούχων ποτών, είναι απαιτητικό και προϋποθέτει μεγάλη υπομονή και επιμονή. Στην ως τώρα πορεία μου έχω διαπιστώσει πολλές φορές ότι η γυναίκα αντιμετωπίζεται με προκατάληψη. Σε έναν δυναμικό και αποφασιστικό χαρακτήρα αποδίδεται ο χαρακτηρισμός «σκύλα», ενώ σε έναν πιο συγκρατημένο «ανίκανη». Σε κάθε περίπτωση, η γυναίκα καλείται να αντεπεξέλθει σε project ίσης σπουδαιότητας με των αρσενικών συναδέλφων της και το μόνο κριτήριο αξιολόγησής της θα έπρεπε να είναι η αποτελεσματικότητά της και όχι ο χαρακτήρας της.
Κάθε νέο άτομο (όχι μόνο γυναίκα) που θέλει να ασχοληθεί με τον χώρο των ποτών θα χρειαστεί να οπλιστεί με υπομονή και επιμονή. Η επιτυχία και η αναγνώριση έρχονται με το πέρασμα του χρόνου και σίγουρα όχι από την μια μέρα στην άλλη. Στις γυναίκες έχω να πω να μην επηρεάζονται από κακόβουλα σχόλια και να επικεντρώνονται αποκλειστικά στο όραμα και τους στόχους τους. Κρατάω ως παρακαταθήκη τη γνώση που πήρα όλα αυτά τα χρόνια και συγκεντρώνομαι στο επόμενο βήμα. Το Μotto “Keep Walking” με αντιπροσωπεύει απόλυτα.»
4. Εύη Παπαδοπούλου, δημιουργός των gelati Le Greche
«Για μένα ο στόχος θα έχει κατακτηθεί την ημέρα που η επαγγελματική πορεία ενός ατόμου θα καθορίζεται μόνο από τις ικανότητες και τις ηθικές του αξίες. Πώς θα το καταφέρουμε; Λειτουργώντας θαρραλέα μπροστά στις προκλήσεις, με εντιμότητα, εργασιακή συνείδηση, σοβαρότητα και συνέπεια. Πετώντας από πάνω μας σαν ξένο σώμα κάθε προκατάληψη ενάντια στο φύλο, στην ηλικία, στην εθνικότητα ή τη σεξουαλική προτίμηση. Πιστεύω πως τα αιτήματα της LGTB κοινότητας θα συμπαρασύρουν και τις γυναίκες σε μια νέα εποχή.
Τι έχει να κερδίσει ο χώρος από την ίση συμμετοχή των γυναικών; Καινοτομία: ένα φρέσκο μάτι στα πράγματα, νέο αίμα. Γήινη, αληθινή προσέγγιση: οι γυναίκες είναι τροφοσυλλέκτριες, σκύβουν με αγάπη και παίρνουν τους καρπούς της γης για να τους μετατρέψουν σε τροφή για τα παιδιά τους, αυτή είναι η φύση τους. Εντοπιότητα: η μεσογειακή εστία που περνάει τις τοπικές συνταγές από τη μάνα στην κόρη. Δημιουργικότητα που φτιάχνει ομάδες: αντίθετα στο καθεστώς της τρομοκρατίας που επικράτησε επί χρόνια στις σοβαρές επαγγελματικές κουζίνες.»