Όλοι ξέρουμε τα στερεότυπα: Στους γεμάτους τεστοστερόνη άνδρες αρέσει το κρέας, οι μπίρες και οι εξωφρενικά μεγάλες ποσότητες, ενώ στα ντελικάτα λουλούδια (!), δηλαδή τις γυναίκες, αρέσουν οι μικροσκοπικές σαλάτες, το savoir vivre και το ροζέ. Είτε αυτές οι πολιτισμικές προκαταλήψεις για το φύλο και τα τρόφιμα είναι αλήθεια είτε όχι, σύμφωνα με τη Washington Post, η κοινωνική επικράτηση αυτών μπορεί να επηρεάσει τις αποφάσεις που λαμβάνουμε σχετικά με αυτό που επιλέγουμε να φάμε.
“Ένας βασικός λόγος που συμβαίνει αυτό είναι το γεγονός ότι διαφορετικά τρόφιμα διαφημίζονται στους άνδρες, απ’ ό,τι στις γυναίκες”, υποστηρίζει η διατροφολόγος, Kerri-Ann Jennings. “Για τους νεαρούς άνδρες και τις γυναίκες, τα μηνύματα σχετικά με το φαγητό σχετίζονται με την εμφάνιση. Για τις γυναίκες, αυτό συνήθως μεταφράζεται περισσότερο ως ‘τι να φάω για να είμαι αδύνατη, υγιής και να έχω λαμπερή επιδερμίδα’”, συνεχίζει. “Για τους άνδρες, μπορεί να μεταφράζεται ως ‘τι να φάω για να αποκτήσω πιο δυνατούς μύες’”.
Ας πάρουμε για παράδειγμα το γιαούρτι. Οι διαφημίσεις που προορίζονται για γυναίκες συχνά προβάλλουν την αίσθηση του, η οποία είναι “απαλή και αισθησιακή” ή το προβάλλουν σαν έναν τρόπο να απολαύσουν κάτι γλυκό, χωρίς τις περιττές θερμίδες και τις τύψεις. Για τους άνδρες από την άλλη προωθούνται ως κάτι που μπορεί να τους δώσει δύναμη και αντοχή, τονίζοντας πόσα γραμμάρια πρωτεΐνης έχει το κάθε κύπελλο. Ένα ακόμη τρανταχτό παράδειγμα είναι τα αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη. Σε γενικές γραμμές, τα light και τα zero είναι περίπου το ίδιο πράγμα. Τα πρώτα όμως απευθύνονται στις γυναίκες και στοχεύουν στην επιθυμία τους για αδύνατη σιλουέτα, ενώ τα δεύτερα, τα οποία έχουν μαύρη συσκευασία και πιο “επιθετική” γραμματοσειρά, θεωρούν ως target group τους άνδρες.
Δυστυχώς, ούτε ο κόσμος πρόκειται να αλλάξει, ούτε ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν οι ειδικοί στο χώρο του marketing. Το να γνωρίζουμε όμως τα κόλπα με τα οποία προσπαθούν να μας πουλήσουν προϊόντα και τα στερεότυπα που κυκλοφορούν, μπορεί να είναι το πρώτο βήμα για να πάρουμε στα χέρια μας την κατάσταση και τον τρόπο με τον οποίο τρεφόμαστε. Είσαι άντρας και θες να φας σαλάτα; Απλά παρήγγειλέ την. Είσαι γυναίκα και λατρεύεις τη μπίρα; Απλά απόλαυσέ την χωρίς να φοβάσαι μήπως χάσεις τη θηλυκότητά σου. Τόσο απλό.