Η Άννα Διαμαντοπούλου και ο Απόστολος Ταμβακάκης έβαλαν στο επίκεντρο τις δύο όψεις του ίδιου νομίσματος: από τη μία τη βαθιά δομική κρίση στον πρωτογενή τομέα, και από την άλλη τις μεγάλες αναπτυξιακές προοπτικές της βιομηχανίας τροφίμων, εφόσον υπάρξει σχέδιο.
Η πρώην υπουργός και Ευρωπαία Επίτροπος Άννα Διαμαντοπούλου και ο πρόεδρος της EOS Capital Partners Fund Απόστολος Ταμβακάκης συνομίλησαν με τον διευθυντή του Πρώτου Θέματος Μπάμπη Κούτρα στο 2ο πάνελ του 2ου Cantina Academy, για το θέμα της Αγροτικής Πολιτικής κια της Ψηφιακής Τεχνολογίας.
Άννα Διαμαντοπούλου: «Η Ελλάδα δεν έχει θέσει ποτέ εθνική στρατηγική για τον αγροτικό τομέα»
Σε μια από τις πιο καίριες και ειλικρινείς παρεμβάσεις του δεύτερου συνεδρίου του Candina Academy και του Πρώτου Θέματος για την αγροδιατροφή, η Άννα Διαμαντοπούλου έθεσε στο επίκεντρο τη βαθιά δομική κρίση του πρωτογενούς τομέα στην Ελλάδα.
«Η Ολλανδία έχει δέκα φορές μεγαλύτερη παραγωγή ανά στρέμμα και εξαγωγές σε σχέση με την Ελλάδα, αν και διαθέτει την ίδια περίπου καλλιεργήσιμη γη», ανέφερε, σημειώνοντας πως το Ισραήλ πετυχαίνει έξι φορές μεγαλύτερη παραγωγή. Κατά την ίδια, τα δύο βασικά ελλείμματα της χώρας είναι η διαχείριση της γης και ο ψηφιακός μετασχηματισμός της γεωργίας.
Η κ. Διαμαντοπούλου περιέγραψε με δραματικό τρόπο την κατάσταση στην Ηλεία: «Στην περιοχή της Αγγουλινίτσας, όπου αποξηράνθηκε λίμνη και δόθηκαν μικρές εκτάσεις σε αγρότες πριν από 70 χρόνια, η γη σήμερα ενοικιάζεται παράτυπα, χωρίς καμία δυνατότητα ένταξης των παραγωγών σε προγράμματα. Δεν μπορεί να γίνει επένδυση, δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη». Όπως εξήγησε, οι πραγματικοί αγρότες δεν έχουν πρόσβαση στη γη και αναμένουν μάταια εδώ και δεκαετίες μια διαδικασία αναδιανομής.
Η κ. Διαμαντοπούλου δεν παρέλειψε να συνδέσει τον πρωτογενή τομέα με το δημογραφικό πρόβλημα και την ερημοποίηση της υπαίθρου.
Υπογράμμισε ότι η Ελλάδα δεν έχει θέσει ποτέ εθνική στρατηγική για τον αγροτικό τομέα, γεγονός που την αφήνει αδύναμη μπροστά στις σύγχρονες προκλήσεις. Παρά την ύπαρξη πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, «οι επενδύσεις στον ψηφιακό μετασχηματισμό της αγροτικής παραγωγής παραμένουν αποσπασματικές ή ανύπαρκτες».
«Πώς να υπάρξει πολιτική όταν αλλάζει υπουργός κάθε εννιά μήνες;»
Απαντώντας σε παρατήρηση για την παραδοσιακή νοοτροπία που επικρατεί στον ελληνικό αγροτικό κόσμο, η κ. Διαμαντοπούλου τόνισε: «Η παραδοσιακή αντίληψη αλλάζει μέσα από συγκεκριμένες πολιτικές, δεν μπορεί να αλλάξει από μόνη της.»
«Η Ελλάδα δεν έχει ανακοινώσει ποτέ εθνική στρατηγική για τον αγροτικό τομέα. Πώς να υπάρξει πολιτική όταν αλλάζει υπουργός κάθε εννιά μήνες;»
Ένα ακόμα σημείο κριτικής ήταν η απουσία σχεδίου για τη διαχείριση του νερού, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για κρίσιμο ζήτημα για τον πρωτογενή τομέα. «Η Ελλάδα δεν έχει εθνική στρατηγική για το νερό και δεν έχει χρησιμοποιήσει τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης για αυτό τον σκοπό. Η Ευρώπη παρουσιάζει εκθέσεις από το 2004. Εμείς τώρα ανακοινώνουμε ότι θα κάνουμε κάτι…»
Ταμβακάκης: «Οι κρίσεις γεννούν ευκαιρίες – Ο αγροτοδιατροφικός τομέας έχει τεράστιες προοπτικές»
Ο Απόστολος Ταμβακάκης παρουσίασε το επενδυτικό του σκεπτικό για τον αγροτοδιατροφικό τομέα, εξηγώντας γιατί οι επενδύσεις του ομίλου του, ύψους περίπου 400 εκατομμυρίων ευρώ, έχουν κατευθυνθεί κυρίως στη βιομηχανοποίηση τροφίμων και ποτών.
«Εμείς βασικά επενδύουμε στη δευτερογενή παραγωγή, δηλαδή στη βιομηχανοποίηση. Βέβαια, για να έχεις βιομηχανοποίηση, πρέπει να έχεις πρωτογενή τομέα, γι’ αυτό όλες μας οι εταιρείες έχουν συμβολαιακή γεωργία», τόνισε.
Αναλύοντας τους λόγους για τη συγκεκριμένη στρατηγική, ανέφερε τέσσερις βασικές παραμέτρους:
- Ποιότητα προϊόντων: «Τα ελληνικά προϊόντα είναι καλά προϊόντα».
- Επενδυτικό ενδιαφέρον: «Υπάρχουν πολλοί Έλληνες και ξένοι επενδυτές που θα ενδιαφέρονταν να αγοράσουν ελληνικές εταιρείες παραγωγής προϊόντων».
- Δυνατότητες συγχωνεύσεων και εξαγορών: «Μια εταιρεία δεν μεγαλώνει μόνο με αυτόνομη πορεία αλλά και μέσα από εξαγορές – συγχωνεύσεις».
- Εξαγωγικός προσανατολισμός: «Υπάρχει μεγάλη αύξηση εξαγωγών, άρα μικρότερη εξάρτηση από την ελληνική αγορά».
Ειδική αναφορά έκανε και στο αυξανόμενο ενδιαφέρον από τον Περσικό Κόλπο, όπου, όπως σημείωσε, «υπάρχει ζήτημα food security και τα επόμενα πέντε χρόνια θα δούμε μεγάλες ευκαιρίες για εξαγωγές και υπεραξίες».
Αναφορικά με τις εξαγωγές, ο κ. Ταμβακάκης στάθηκε στη θετική εικόνα του κλάδου: «Οι εξαγωγές στα τρόφιμα και ποτά έχουν αυξηθεί από 40% έως 70% ανάλογα με τον υποτομέα. Στις δικές μας εταιρείες, έχουν διπλασιαστεί την τελευταία τετραετία».
Υποβάθμισε τον φόβο των δασμών, λέγοντας πως «δεν εξάγουμε πολλά στην Αμερική» και αντί να δει απειλές, εντοπίζει ευκαιρίες: «Ακόμα και η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα δημιούργησε περιθώρια για ανάπτυξη νέων και γρηγορότερων αγορών. Οι κρίσεις γεννούν ευκαιρίες».
Ο κ. Ταμβακάκης κατέληξε επισημαίνοντας την ανάγκη να εξετάσει και η πολιτεία με διαφορετικό μάτι τις δυνατότητες συγχωνεύσεων και εξαγορών στον κλάδο, που παραμένει σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητος.
Η τοποθέτησή του ήταν ένα ισχυρό μήνυμα ότι ο αγροτοδιατροφικός τομέας στην Ελλάδα όχι μόνο έχει μέλλον, αλλά και προσφέρει τεράστιες αναπτυξιακές δυνατότητες — αρκεί να αντιμετωπιστεί με στρατηγική, καινοτομία και συνέπεια.