Τα superfoods ή υπερ-τροφές είναι ότι πιο in κυκλοφορεί τα τελευταία χρόνια στις παγκόσμιες διατροφικές τάσεις και, βέβαια, οι Έλληνες δεν αποτελούν εξαίρεση. Μάλιστα, όπως αποκάλυψε πρόσφατη μελέτη του ΙΕΛΚΑ, βασισμένη σε δείγμα 2.000 ατόμων από όλη τη χώρα, περίπου το 40% του πληθυσμού επιλέγει τροφές με συγκεκριμένες ιδιότητες, όπως αντικαρκινικές, αντιοξειδωτικά, κατά της καρδιαγγειακής νόσου κ.α.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών δε, όσοι επιλέγουν υπερ-τροφές, δηλαδή τρόφιμα που εμφανίζουν υψηλή διατροφική αξία λόγω μεγάλης συγκέντρωσης θρεπτικών συστατικών και μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης κάποιων ασθενειών, δεν πάσχουν από κάποια ασθένεια, αλλά είναι άτομα που γενικά ενδιαφέρονται για την υγεία και τη διατροφή τους.
Παράδοση και άγχος επηρεάζουν το διατροφικό μας προφίλ
Και μπορεί τα superfoods να είναι πάνω-πάνω στις προτιμήσεις των Ελλήνων, αλλά την ίδια στιγμή δεν ξεχνάμε και τις παραδόσεις. Συγκεκριμένα, όπως φαίνεται από πολλά ευρήματα τόσο της παρούσας έρευνας όσο και λοιπών ερευνών του ΙΕΛΚΑ, η οικογένεια σχετίζεται με τις βασικότερες διατροφικές τάσεις, με τα περισσότερα γεύματα να πραγματοποιούνται στο σπίτι, παρουσία μελών της οικογένειας. Χαρακτηριστικό είναι ότι πάνω από το 80% των γευμάτων ετοιμάζεται σήμερα στο σπίτι από την οικογένεια, ενώ η τάση την τελευταία 5ετία είναι αυξητική. Παράλληλα, η επίδραση της οικογένειας στη διατροφή ξεκινάει ήδη από τις αγορές στο κατάστημα. Για 2 στους 3 καταναλωτές, μάλιστα, οι αγορές στο σουπερμάρκετ αποτελούν παραδοσιακά αγαπημένη οικογενειακή συνήθεια, ενώ την τελευταία 4ετία (2013 – 2016) τα ποσοστά είναι εξίσου υψηλά, δείχνοντας τη διαχρονικότητα αυτής της τάσης.
Το άγχος πάλι, είναι το τρίτο και βασικό χαρακτηριστικό του διατροφικού προφίλ των Ελλήνων, καθώς επηρεάζει τόσο το τι, αλλά και το πόσο τρώει κάποιος. Δεδομένης της ψυχολογικής πίεσης που ασκείται σήμερα στο ευρύ κοινό, λόγω της οικονομικής ύφεσης, είναι σαφές ότι η επίδραση της ψυχολογίας αποκτά μεγαλύτερη σημασία. Ειδικότερα, σχεδόν το 40% του κοινού δηλώνει ότι η ψυχολογία του επηρεάζει το τι θα φάει, με το 28% να τρώει λιγότερο από το συνηθισμένο όταν αγχώνεται και το 26% περισσότερο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης και το τι επιλέγουμε να φάμε όταν αγχωνόμαστε, καθώς από τη στατιστική ανάλυση προκύπτει, μεταξύ άλλων, σύνδεση της αρνητικής ψυχολογίας με το «τσιμπολόγημα» ανάμεσα στα γεύματα και αυξημένη κατανάλωση σνακ, τροφίμων με ζάχαρη και λίπη.
Τέλος, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η πλειοψηφία των καταναλωτών θεωρεί ότι τα τελευταία χρόνια τα σουπερμάρκετ έχουν επηρεάσει θετικά τις διατροφικές συνήθειες τους.