Πολλές φορές το υποτιμούμε, αλλά στην πραγματικότητα το σέρβις συμβάλλει συνήθως κατά ένα μεγάλο μέρος στην ικανοποίηση που αντλούμε από ένα εστιατόριο.
Τι καλύτερο από το να δέχεσαι την περιποίηση των ανθρώπων των οποίων η δουλειά είναι να σε κάνουν να αισθάνεσαι όμορφα σε κάθε κίνηση και επιλογή που θα γίνει μέσα στο εστιατόριο; Όταν όμως η συζήτηση έρχεται σε ένα από τα βασικά συστατικά της επιτυχίας ενός γεύματος – την επιλογή του κρασιού- κάποιοι διστάζουν να δεχθούν τις υπηρεσίες που ενδεχομένως είναι διαθέσιμες. Κάποιοι το αποφεύγουν καθώς δεν είναι βέβαιοι για τη γνώση που διαθέτουν σχετικά με τις διάφορες ετικέτες ή γιατί αμφιβάλλουν για τις γνώσεις που έχει το προσωπικό. Σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει και η ανησυχία ότι οι προτάσεις που θα γίνουν μπορεί να αποτελούν και παγίδα για να πειστούν να ξοδέψουν περισσότερα. Πολλά μπορεί να συμβαίνουν αλλά τίποτα από αυτά δεν δικαιολογεί το να μην καταφύγει κανείς στις υπηρεσίες εξειδικευμένου προσωπικού, αν υπάρχει, άλλωστε είναι και αυτό ένας ακόμη τρόπος να αξιολογήσει κανείς την ποιότητα ενός εστιατορίου.
Αναζητήστε τον ειδικό
Είναι αναμενόμενο ότι δεν έχουν όλα τα εστιατόρια τη δυνατότητα να διαθέτουν σομελιέ, δηλαδή έναν υπάλληλο αφοσιωμένο πλήρως στη διαχείριση του κρασιού στη σάλα, αλλά είναι εξίσου βέβαιο ότι όσα εστιατόρια ενδιαφέρονται πραγματικά για το κρασί που σερβίρουν θα έχουν στο προσωπικό τους κάποιον με αυξημένη γνώση για το κρασί είτε αυτός είναι ιδιοκτήτης, διευθυντής ή ο επικεφαλής σερβιτόρος. Αν διαπιστώσετε ότι ο κατάλογος των κρασιών είναι καλοφτιαγμένος και χωρίς λάθη, αν υπάρχει κάβα ή ειδικός συντηρητής κρασιών σε εμφανές σημείο, είναι πολύ πιθανό να υπάρχει μεταξύ του προσωπικού κάποιος που μπορεί να προσφέρει με αυξημένη γνώση υπηρεσίες σε ότι αφορά το κρασί που θα πιείτε.
Ρωτήστε δεν είναι ντροπή
Δεν είναι ντροπή να ζητήσετε τις συμβουλές ενός ειδικού και δεν υπάρχει λόγος να φοβάστε ότι θα εκτεθείτε στο περιβάλλον σας. Στην πραγματικότητα έχει αποδειχθεί ότι οι καλοί γνώστες του κρασιού είναι εκείνοι οι οποίοι καταφεύγουν κυρίως στις συμβουλές και τις προτάσεις ενός ειδικού, εκτιμώντας -σωστά- ότι έτσι έχουν περισσότερες πιθανότητες να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο ή ενδιαφέρον. Γιατί ρωτάτε χωρίς ενδοιασμούς αν τα ψάρια είναι φρέσκα, ποιο ζυμαρικό είναι καλύτερο ή ποιας προέλευσης είναι το κρέας και διστάζετε να ρωτήσετε για το κρασί;
Είναι καλή ιδέα να ζητήσετε συμβουλές
Μπορείτε να θεωρήσετε ότι το εστιατόριο είναι συνήθως ένα οργανωμένο περιβάλλον στο οποίο κάποιος έχει διαλέξει τα κρασιά που ταιριάζουν με τα πιάτα που σερβίρονται. Είναι αναμενόμενο ότι οι άνθρωποι που δουλεύουν καθημερινά εκεί θα είναι εξοικειωμένοι με τα κρασιά και τα πιάτα περισσότερο από κάθε άλλον. Ακόμη και οι υπάλληλοι με λιγότερο τυπική εκπαίδευση θα είναι σε θέση να προτείνουν κρασί που θα ταιριάζει με τα βασικά πιάτα του εστιατορίου. Άλλωστε στην εποχή της εύκολης ηλεκτρονικής πρόσβασης σε γνώσεις και πληροφορίες είναι πλέον υψηλό το γνωστικό επίπεδο πολλών επαγγελματιών που είναι εραστές του κρασιού. Το να ζητήσετε λοιπόν συμβουλές και προτάσεις μπορεί να αποδειχθεί σοφό, εκτός αν τα σημάδια που έχετε ήδη για το οινικό ενδιαφέρον του εστιατορίου σας έχουν πείσει ότι κάθε σχετική συζήτηση θα ήταν μάταια.
Εξηγήστε τι σας αρέσει
Αν ζητήσετε απλώς μια συμβουλή, η επιλογή θα γίνει με βάση τις τυπικές αρχές του ταιριάσματος φαγητού με κρασί. Είναι ωστόσο πολύ προτιμότερο να δηλώστε και τις προτιμήσεις ώστε να ληφθούν υπόψη και η τελική επιλογή να σας ταιριάζει περισσότερο. Το πιο απλό είναι να πείτε στον σομελιέ ή το σερβιτόρο τι σας αρέσει να πίνετε κάνοντας αναφορά στα βασικά χαρακτηριστικά ενός κρασιού. Αν σας αρέσουν τα ελαφρά ή βαριά κρασιά, αν σας ενοχλεί να έχουν περάσει από βαρέλι, αν έχετε προτιμήσεις σε κρασιά προερχόμενα από συγκεκριμένες περιοχές ή που έχουν παραχθεί από συγκεκριμένες ποικιλίες. Ακόμη και αν ζητήσετε να πιείτε κάτι διαφορετικό, θα αποδειχθεί πολύ χρήσιμο αν ξέρει τις προτιμήσεις σας αυτός που θα σας προτείνει το κρασί. Αν θέλετε να προσδιορίσετε το επίπεδο γνώσεων του σερβιτόρου είναι να προκαλέσετε συζήτηση για τα κρασιά που έχετε δηλώσει ότι σας αρέσουν.
Οι συμβουλές δεν κοστίζουν
Μεταξύ των επισκεπτών ενός εστιατορίου υπάρχει πολλές φορές διάχυτη η ανησυχία ότι οι συμβουλές των ειδικών του κρασιού διατυπώνονται με στόχο να ωθήσουν σε περισσότερη και ακριβότερη κατανάλωση. Ωστόσο αυτή η ανησυχία είτε δεν έχει λόγο ύπαρξης είτε μπορεί να διαλυθεί αν ληφθούν οι κατάλληλες προφυλάξεις. Κατ αρχήν οι περισσότεροι σομελιέ ως εξειδικευμένοι επαγγελματίες ενδιαφέρονται περισσότερο για το να ικανοποιήσουν τους πελάτες τους και να διατηρήσουν την καλή τους φήμη παρά για να σας πιέσουν να αγοράσετε κάτι που δεν θέλετε. Επιπλέον είναι σαφές ότι σε ό,τι αφορά την τελική επιλογή εσείς είστε αυτός που θα πάρει την απόφαση. Πολλές φορές προτείνονται κρασιά που καλύπτουν διάφορές κατηγορίες τιμών έτσι ώστε να καλυφθούν διαφορετικές απαιτήσεις. Καταστήστε λοιπόν σαφές ποια είναι κατηγορία τιμής η οποία σας ενδιαφέρει -ρωτώντας ή δείχνοντας ενδεχομένως ένα συγκεκριμένο κρασί στον κατάλογο- και δώστε στον ειδικό την ευκαιρία να προτείνει.