Μπορείτε να κάνετε ταυτόχρονα κράτηση σε δύο εστιατόρια; Γίνεται να μην εμφανιστείτε χωρίς να προηγηθεί ακύρωση; Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τους κανόνες των κρατήσεων.

Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε να αναπτύσσεται όλο και περισσότερο μια κουλτούρα κρατήσεων, τόσο στις πόλεις όσο και στους περιζήτητους προορισμούς. Είναι σαφές ότι έχει αναθερμανθεί για τα καλά η σχέση μας με τη γαστρονομία και όλοι αναζητούν ένα τραπέζι στο αγαπημένο τους εστιατόριο. Οπότε η κράτηση πλέον είναι επιβεβλημένη. Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, καθώς η κράτηση κρύβει και συγκεκριμένους κανόνες που καλό είναι να τηρούμε.

Με δεδομένο ότι κάθε εστιατόριο ακολουθεί τη δική του πολιτική σε θέματα κράτησης, και φυσικά η κάλυψη των θέσεων είναι πολύ σημαντική για όλα τα εστιατόρια, αξίζει να γνωρίζουμε πώς μπορούμε να αλλάξουμε την κράτησή μας ή ακόμα και να την ακυρώσουμε. Γιατί μια κράτηση δεν είναι απλά μια κράτηση, είναι κάποιοι άλλοι που θέλουν να δειπνήσουν στο συγκεκριμένο εστιατόριο και δεν θα τα καταφέρουν.

Όταν κάποιος ακυρώνει την τελευταία στιγμή ή όταν παρέα έξι ατόμων κλείνει το τελευταίο τραπέζι και εμφανίζονται οι τρεις, τότε γίνεται πολύ πιο δύσκολο για τους υπολοίπους να κλείσουν το δικό τους τραπέζι. Ειδικά σε εστιατόρια με πολύ κόσμο, όπου το να βρεις τραπέζι είναι κάτι σαν να κερδίζεις το Τζόκερ. Φυσικά, υπάρχουν κι εκείνες οι φορές που κάποιοι δεν θα προλαβαίνουν ένα ραντεβού και θα πρέπει να ακυρώσουν την τελευταία στιγμή ή που θα πρέπει να προσθέσουν ένα ακόμη άτομο, χάριν της παρέας. Υπάρχουν πάντως τρόποι για να αλλάξει μια κράτηση χωρίς να δημιουργηθούν προβλήματα στα εστιατόρια. Αυτά που ακολουθούν, λοιπόν, είναι τα «do’s» και «don’ts» που καλό είναι να έχουν όλοι κατά νου.


Οι ηλεκτρονικές κρατήσεις στα εστιατόρια βοηθούν ώστε να υπάρχει ανά πάσα στιγμή έλεγχος του χώρου και των ελεύθερων τραπεζιών

Πόσο αργά είναι το πολύ αργά για ακύρωση;

Μόλις συνειδητοποιήσετε ότι θέλετε να ακυρώσετε την κράτησή σας, καλό είναι να ενημερώσετε το εστιατόριο. Το ιδανικό σενάριο και η καλύτερη πρακτική για ακύρωση είναι το αργότερο 24 ώρες πριν. Όσο νωρίτερα τόσο περισσότερο χρόνο έχει ένα εστιατόριο για να αναπροσαρμόσει την κράτηση, είτε ανοίγοντας τη διαθεσιμότητα, είτε αναδιατάσσοντας τα τραπέζια πριν από το σέρβις. Μια ακύρωση της τελευταίας στιγμής μπορεί να ανατρέψει τη λειτουργία ενός εστιατορίου τόσο για το προσωπικό όσο και για τους φιλοξενούμενούς του. Εάν για παράδειγμα έχετε κλείσει τραπέζι στις 20:30 και εσείς ακυρώσετε πραγματικά την τελευταία στιγμή, το εστιατόριο μπορεί να αναγκαστεί να αφήσει το τραπέζι σας ελεύθερο μέχρι την επόμενη κράτηση. Και αυτό σίγουρα επηρεάζει και εκείνους τους πελάτες που είναι σε λίστα αναμονής. Θα έλεγε κανείς ότι για τον υπεύθυνο κρατήσεων είναι σαν το Tetris. Εάν κάποιος τραβήξει ένα block, τότε χαλάει όλο.

Μια ακύρωση της τελευταίας στιγμής μπορεί να ανατρέψει την ισορροπία της λειτουργίας ενός εστιατορίου τόσο για το προσωπικό όσο και για τους φιλοξενούμενους.

Πότε ενημερώνετε ότι θα αργήσετε;

Η κίνηση είναι πάντα ένας αστάθμητος παράγοντας, μαζί με την αναζήτηση θέσης στάθμευσης φυσικά. Μόλις λοιπόν αντιληφθείτε ότι θα αργήσετε, ενημερώστε το εστιατόριο, τηλεφωνώντας ή στέλνοντας ένα μήνυμα μέσω των social media. Αυτό επιτρέπει στους εστιάτορες να προβούν σε άλλη διαρρύθμιση της σάλας τους, ακόμα και να διαθέσουν το τραπέζι σας εάν καθυστερήσετε πάνω από 30 λεπτά.

Μπορούν να έρθουν και άλλοι φίλοι;

Κάνατε κράτηση για τέσσερα άτομα, αλλά τελικά θα είστε έξι. Τι είναι δύο επιπλέον θέσεις σε ένα τραπέζι για τέσσερα άτομα, σωστά; Γι’ αυτό υπάρχουν οι γωνίες! Όχι ακριβώς. Γιατί, στριμώχνοντας έξι σε τραπέζι για τέσσερις, η εμπειρία αλλάζει για τον καλεσμένο, και επίσης αλλάζει και η μορφή της σάλας. Είναι καλό για όλους να τηλεφωνήσετε εκ των προτέρων για να δείτε αν υπάρχει μεγαλύτερο τραπέζι, αντί να φέρετε σε δύσκολη θέση το εστιατόριο. Βέβαια, καθώς ορισμένα εστιατόρια καταργούν το τηλέφωνο, η επικοινωνία την τελευταία στιγμή μπορεί να είναι δύσκολη. Αν δεν μπορείτε να έρθετε σε επαφή μαζί τους μέσω διαδικτύου, προσπαθήστε να πάτε νωρίτερα για να ενημερώσετε το εστιατόριο.

Κι αν δεν έρθουν όλοι;

Παρόλο που ο αντίκτυπος μιας μικρότερης παρέας από την αναμενόμενη μπορεί να μη φαίνεται τόσο σημαντικός όσο στο αντίθετο σενάριο, ο τρόπος με τον οποίο ένα εστιατόριο θα τακτοποιήσει τα τραπέζια για τη βραδιά επηρεάζεται. Εάν για παράδειγμα η παρέα σας μειωθεί από τρία σε δύο άτομα, ένα εστιατόριο μπορεί να σας μεταφέρει από το τραπέζι των τεσσάρων στο οποίο σχεδίαζε να σας καθίσει σε ένα μικρότερο τραπέζι των δύο ατόμων. Αυτή η φαινομενικά μικρή αλλαγή μπορεί να απελευθερώσει χώρο για τέσσερα άτομα. Δεν βλάπτει λοιπόν να τηλεφωνήσετε εκ των προτέρων και να ενημερώσετε το εστιατόριο ότι θα είστε λιγότερα άτομα, ανεξάρτητα από το πόσα ήταν στην αρχική σας κράτηση.

Μέσα ή έξω;

Η πρόγνωση του καιρού για την Κυριακή έδειχνε αίθριο καιρό και χωρίς σύννεφα, οπότε κάνατε κράτηση για έξω, αλλά μόλις καθίσατε βλέπετε ότι έρχεται μπόρα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην μπορείτε να ζητήσετε ευγενικά να μετακινηθείτε στον εσωτερικό χώρο του εστιατορίου, αλλά μην θεωρείτε δεδομένο ότι ένα εστιατόριο θα είναι σε θέση να ικανοποιήσει αμέσως το αίτημά σας. Φυσικά, ένα εστιατόριο θα προσπαθήσει να σας εξυπηρετήσει. Αν όντως βρέχει καταρρακτωδώς την ημέρα της κράτησής σας και τα εξωτερικά τραπεζοκαθίσματα δεν προφυλάσσονται από τη βροχή, μπορείτε χωρίς πρόβλημα να ακυρώσετε την κράτησή σας.

Τί γίνεται αν δεν ακυρώσετε;

Σίγουρα δεν είναι σωστό και καλό, να το αποφεύγετε! Ωστόσο, το να επιλέξει ένα εστιατόριο να δημιουργήσει black list μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, τουλάχιστον στην Ελλάδα.
Το αντίθετο συμβαίνει στις ΗΠΑ αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, όπου τα πράγματα είναι πολύ πιο αυστηρά. Θεωρητικά, είναι σαν να μην εμφανίζεστε σε ραντεβού με φίλους σας χωρίς να τους ειδοποιήσετε. Δεν θα θέλατε να σας το κάνουν, σίγουρα, αλλά εδώ μιλάμε και για οικονομική απώλεια μιας επιχείρησης.

Υπάρχει τέλος ακύρωσης;

Πρόσφατα βλέπουμε να ενσωματώνεται στην πολιτική πολλών ελληνικών εστιατορίων, δειλά ακόμη βέβαια, το λεγόμενο «τέλος ακύρωσης». Μια πρακτική που οι εστιάτορες σε πολλές χώρες εφαρμόζουν εδώ και καιρό, και φυσικά υπερασπίζονται παρά τις επικρίσεις. Περί τίνος πρόκειται; Κατά την κράτηση ζητείται είτε μία προκαταβολή ανά άτομο είτε προπληρώνεται όλο το ποσό της κράτησης, για να αποφευχθούν οι ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής ή τα κενά τραπέζια από παρέες που δεν εμφανίζονται ποτέ. Άλλες φορές ζητείται πιστωτική κάρτα ώστε να χρεωθεί ένα τέλος ακύρωσης σε περίπτωση που δεν εμφανιστείτε. Από την άλλη, επιστρέφονται τα χρήματα εάν ο λόγος της ακύρωσης είναι σημαντικός, όπως πρόβλημα υγείας ή αν η ακύρωση γίνει εντός των συμφωνημένων χρονικών ορίων. Σκεφτείτε το όπως το εισιτήριο μιας συναυλίας. Εάν δεν πάτε, χάνετε τα χρήματα.