Εάν έχεις παρακολουθήσει ποτέ έστω και μία αμερικανική σειρά -ακόμη και ένα επεισόδιο Sex and the City– αποκλείεται να μην μπορείς να φέρεις στο νου σου την εικόνα πλήθους Νεοϋορκέζων να τρέχουν εν εξάλλω με έναν καφέ στο χέρι. Όπως φαίνεται η κλασική αυτή συνήθεια των κατοίκων αυτής και πολλών άλλων πλέον μεγαλουπόλεων κρύβει ένα πολύ έντονο ελληνικό στοιχείο.
Πιο συγκεκριμένα, πριν αρκετά χρόνια και συγκεκριμένα το 1963 στη Νέα Υόρκη, ένας Τσεχο – Αμερικανός μετανάστης με το όνομα Leslie Buck εμπνέεται από τον αρχαιοελληνικό αμφορέα και σχεδιάζει το “Anthora”, ένα χάρτινο κύπελλο χωρίς χερούλια μέσα στο οποίο τα καταστήματα, στην πλειονότητά τους ελληνικά, θα μπορούσαν να σερβίρουν καφέ που ο πελάτης ήθελε να πάρει μαζί του. Επάνω στο κύπελλο, ο Buck σχεδίασε έναν αμφορέα, έναν μαίανδρο που φιγούραρε στην περίμετρο, κάτω από το χείλος ενώ τα χρώματά του ήταν μια σαφής αναφορά στην ελληνική σημαία. Στο κέντρο αναγραφόταν η φράση “We Are Happy To Serve You”, δηλάδη “Χαιρόμαστε να σας σερβίρουμε”.
Τα ποτηράκια αυτά έγιναν ανάρπαστα, συμβάλλοντας στην καθιέρωση μίας εκ των πιο διαδεδομένων καθημερινών συνηθειών των Νεοϋορκέζων, το περπάτημα με τον καφέ στο χέρι. Το συγκεκριμένο σχέδιο έγινε σήμα κατατεθέν της πόλης, ενώ φιγούραρε σε διαφημιστικά σποτ, τηλεοπτικές σειρές, όπως το Law & Order και το NYPD Blue και σε κινηματογραφικές ταινίες, όπως στο Men In Black και το Wolf of Wall Street. Οι πωλήσεις του άγγιξαν μάλιστα τα 500 εκατομμύρια το 1994, χρονιά με απίστευτα κέρδη για την κατασκευάστρια εταιρεία.
Δυστυχώς όλα τα καλά κάποια στιγμή πρέπει να τελειώσουν. Έτσι, από τα μέσα της δεκαετίας του 90 η αύξηση της δημοτικότητας των μοντέρνων καφέ και των μεγάλων αλυσίδων εστίασης, έριξε κατακόρυφα τις πωλήσεις του “Anthora”, με τον τζίρο να μειώνεται περισσότερο από 60% σε λιγότερο από μία δεκαετία. Όπως είναι φυσικό το εργοστάσιο τελικά κατέβασε ρολά, δίνοντας τέλος σε μία εποχή.
Μπορεί πλέον να μην βλέπεις στους δρόμους κόσμο να περπατά κρατώντας στο χέρι ένα γαλανόλευκο ποτήρι με καφέ, ωστόσο το “Anthora” θεωρείται σύμβολο για την πόλη και μάλιστα έχει συμπεριληφθεί και στον κατάλογό των New York Times με τα 50 πιο εμβληματικά αντικείμενα στη Νέα Υόρκη. Παρόλο που ο Leslie πέθανε σε ηλικία 87 ετών το 2010, η δημιουργία του παραμένει ένα από τα πιο δημοφιλή σουβενίρ στην κεραμική του εκδοχή μέχρι και σήμερα με εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες να το αγοράζουν κάθε χρόνο.