Έχετε προσέξει ότι τα σουπερμάρκετ αλλάζουν συνεχώς θέσεις στα προϊόντα; Μήπως σας παραξενέψει το γεγονός ότι η μαναβική βρίσκεται συχνά στην είσοδο και για να φτάσετε στο ταμείο πρέπει να διασχίσετε διαδρόμους με πολύχρωμα προϊόντα που εκείνη τη δεδομένη στιγμή δεν σας είναι απαραίτητα; Ό,τι για να προσεγγίσετε τα είδη πρώτης ανάγκης πρέπει να περπατήσετε λίγο παραπάνω;
Ο τρόπος που τοποθετούνται τα προϊόντα στα σουπερμάρκετ δεν είναι καθόλου τυχαίος. Αντίθετα, βασίζεται σε εκτεταμένες έρευνες αγοράς και ψυχολογικές μελέτες που, σχεδόν, έχουν αναγάγει την συμπεριφορά του καταναλωτή σε επιστήμη. Ο στόχος είναι πάντα να αυξηθούν οι πωλήσεις και να ενισχυθεί η εμπειρία του καταναλωτή, καθιστώντας την αγοραστική διαδικασία όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη και αποτελεσματική.
Οι απαιτήσεις των καταναλωτών
Οι καταναλωτές έχουν ποικίλες απαιτήσεις και αυτές εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου, ωθώντας τα σουπερμάρκετ να προσαρμόζονται και να βελτιώνουν συνεχώς τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που προσφέρουν. Οι απαιτήσεις διαμορφώνονται από τις αλλαγές στον τρόπο ζωής, τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις κοινωνικές τάσεις. Έτσι λοιπόν, η επιτακτική ανάγκη για πρακτικές που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον, η ανάγκη για κατανάλωση φρέσκων και βιολογικών τροφίμων, το ενδιαφέρον για τα λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα, η ευκολία και η άνεση, η αναζήτηση προσφορών και εκπτώσεων, η τεχνολογία με τα self-checkout και τις ανέπαφες πληρωμές και η άριστη εξυπηρέτηση, είναι σημαντικοί παράγοντες.
Όσα βλέπουν τα μάτια
Σταθείτε για λίγο σε έναν τυχαίο διάδρομο και σκεφτείτε σε πιο επίπεδο έχουν τοποθετηθεί τα προϊόντα. Αποδεδειγμένα, τα προϊόντα που βρίσκονται στο ύψος των ματιών του καταναλωτή συνήθως πωλούνται καλύτερα. Πάρτε ως παράδειγμα τα προϊόντα που απευθύνονται σε παιδιά, όπως είναι τα δημητριακά και άλλες λιχουδιές, θα διαπιστώσετε ότι τοποθετούνται στα χαμηλότερα ράφια ώστε να είναι στο δικό τους οπτικό πεδίο, δηλαδή, να είναι εύκολα προσβάσιμα από τα μάτια τους.
Η ψυχολογία του καταναλωτή
Η μουσική, η καθαριότητα, η τάξη, οι λευκοί διάδρομοι, τα χαμόγελα και γενικότερα η συνολική ατμόσφαιρα στο κατάστημα μπορούν να επηρεάσουν την ψυχολογία του καταναλωτή και την απόφαση αγοράς. Δεν είναι τυχαίο επίσης το γεγονός ότι οι συσκευασίες σχεδιάζονται με φωτεινά και ελκυστικά χρώματα έτσι ώστε να τραβούν την προσοχή.
Διαδρομή του καταναλωτή
Συχνά παρατηρείται η αριστερόστροφη κίνηση. Οι καταναλωτές τείνουν να κινούνται αριστερόστροφα μέσα στο κατάστημα, γι’ αυτό και τα μεγάλα σουπερμάρκετ τοποθετούν συχνά τα δημοφιλή προϊόντα στα δεξιά έτσι ώστε να τα δουν πρώτα οι καταναλωτές. Τα προϊόντα πρώτης ανάγκης όπως το γάλα ή και τοψωμί, τοποθετούνται συχνά στο πίσω μέρος, ώστε οι καταναλωτές να περνούν και από άλλες κατηγορίες προϊόντων.
Η διαδρομή περιλαμβάνει «τοποθέτηση προϊόντος»
Τα προϊόντα που τοποθετούνται στις άκρες των διαδρόμων έχουν μεγαλύτερη προβολή και συχνά επιλέγονται για προωθητικές ενέργειες και προσφορές. Ενώ τα προϊόντα που βρίσκονται στα κεντρικά ράφια ή σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους μέσα στο κατάστημα τραβούν την προσοχή και προωθούν τις αγορές παρορμητικού τύπου. Τα προϊόντα με ειδικές προσφορές τοποθετούνται σε εμφανή σημεία για να τραβήξουν την προσοχή.