«Στην Ελλάδα σπαταλώνται πάνω 2 εκατομμύρια τόνοι φαγητού κατά μήκος της αλυσίδας», δήλωσε ο Αθανάσιος Μαύρος, Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου Νοτιοανατολική Ευρώπη, Ernst & Young, κατά την ομιλία του στο πάνελ «Ο νέος παραγωγικός χάρτης της Ελλάδας» στο Cantina Academy, τη νέα καινοτόμα σειρά συνεδρίων από το Cantina και το Πρώτο Θέμα, με αντικείμενο: «Διασφαλίζοντας το μέλλον της τροφής», στη Λάρισα.

«Η σπατάλη κατά μήκος της αλυσίδας είναι πολύ μεγάλη και πρέπει όλοι να συγκεντρωθούμε και να συστρατευτούμε όλοι μαζί πίσω από την πρωτοβουλία 33-3», αναφέρει ο κ. Μαύρος και τονίζει η συγκεκριμένη πρωτοβουλία αποσκοπεί στη μείωση της σπατάλης τροφίμων κατά 33% μέσα σε τρία χρόνια, αξιοποιώντας τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές.

Όπως υπογράμμισε η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση παγκοσμίως κατά κεφαλήν στην σπατάλη, με σχεδόν 200 κιλά ετησίως ανά άτομο και πάνω από 2 εκατομμύρια τόνους. Φυσικά, σημαντικές ποσότητες χάνονται καθ’ όλη τη διαδρομή από τον παραγωγό στον καταναλωτή και είναι σημαντικό να μειωθεί η σπατάλη. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ΕΘΕΑΣ και πρόκειται να ενταχθούν στην πρωτοβουλίες η μεταποίηση, το χονδρεμπόριο και το λιανεμπόριο.

Οι εισαγωγές είναι πάρα πολύ σημαντικές και χαίρομαι πολύ, να βλέπω σήμερα την ΕΘΕΑΣ να έχει δημιουργήσει την Greek Exporters AE με όραμα τη δημιουργία μιας αποτελεσματικής, βιώσιμης και εμπορικής πλατφόρμας.

«52 ελληνικά προϊόντα κατατάσσονται στις πρώτες 10 χώρες παραγωγικά και σχεδόν στις τελευταίες θέσεις όχι λόγω ποιότητας προϊόντος αλλά επειδή πουλάμε πολύ φθηνότερα από αυτά που αγοράζουμε, ή από τις τιμές που έχουν γειτονικές μας χώρες», τονίζει ο κ. Μαύρος.

Η αγορά του εξωτερικού πλέον απαιτεί πολλά περισσότερα από μια καλή συσκευασία και τη διατροφική αξία σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, αφού χρειάζεται σημαντική διαφοροποίηση στα προϊόντα. «Το αποτύπωμα (άνθρακα) του προϊόντος σε όλη την αλυσίδα αξίας είναι πολύ σημαντικό, αφού η εταιρεία πρέπει να μειωθεί το κόστος χωρίς να χάσει η εταιρεία την ανταγωνιστικότητά της», τονίζει ο ομιλητής.

Επιπλέον, ο κ. Μαύρος ανέφερε ότι «όλες οι επιχειρήσεις — μεγάλες, μικρές, μεσαίες, ιδιωτικές ή συνεταιριστικές — αγοράζουν περίπου δέκα – δεκαπέντε κατηγορίες υλικών και υπηρεσιών. Και το κάνουν μόνες τους. Με ποια γνώση και ποια χαρακτηριστικά;»

«Είναι δύσκολο ως Έλληνες, να βρούμε πως θα καταναλώνουμε με τους λιγότερο δυνατούς πόρους – ενέργειας, ανθρώπινου δυναμικού, νερού κλπ. – το μέγιστο τελικό αποτέλεσμα. Υπάρχουν εξαιρετικές πρακτικές και πρέπει όλες οι εταιρείες ανεξαρτήτως μεγέθους να δουλεύουν με βιομηχανική αριστεία, δουλεύοντας πάνω στο “The Power of Zero, The Power of 100”, δηλαδή μηδέν ατυχήματα, μηδέν σταματήματα, και με 100% απόδοση», κατέληξε ο κ. Μαύρος.

Ποιος είναι ο Αθανάσιος Μαύρος

Ο Αθανάσιος (Θάνος) Μαύρος είναι Partner στην EY και Consumer & Health Leader για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Είναι Οικονομολόγος, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (M.Sc.) στη Βιομηχανική Μηχανική από το Engineering School του New York University (ΗΠΑ), με εξειδίκευση σε θέματα στρατηγικής και βιομηχανικής οργάνωσης.

Διαθέτει εμπειρία άνω των 36 ετών στον χώρο της στρατηγικής και της συμβουλευτικής διοίκησης, έχοντας ηγηθεί πολυεθνικών έργων μετασχηματισμού για μεγάλες επιχειρήσεις και οργανισμούς. Έχει δραστηριοποιηθεί σε δεκάδες αγορές της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης, όπως: Ελλάδα, Κύπρος, Βουλγαρία, Ρουμανία, Βόρεια Μακεδονία, Αλβανία, Αρμενία, Σλοβακία, Τσεχία, Ουγγαρία, Πολωνία, Λιθουανία, Ουκρανία και Τουρκία.

Παράλληλα, έχει αναπτύξει σημαντική διεθνή εμπειρία, συμμετέχοντας σε αποστολές και έργα σε χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, Ρωσία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Νιγηρία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Σαουδική Αραβία και Ντουμπάι.

Το επαγγελματικό του αποτύπωμα περιλαμβάνει ηγετικές παρεμβάσεις στρατηγικού σχεδιασμού, οργανωτικής αναδιάρθρωσης, βελτιστοποίησης αλυσίδων αξίας και ενίσχυσης ανταγωνιστικότητας σε ευρύ φάσμα τομέων, με ιδιαίτερη έμφαση στη βιομηχανία τροφίμων, τον αγροδιατροφικό τομέα, την υγεία και το εμπόριο.