Τεράστιοι διάδρομοι, ράφια με δεκάδες διαφορετικές εκδοχές του ίδιου προϊόντος, γάλα σε συσκευασία μαλακτικού ρούχων, αλάτι σε συσκευασία αντίστοιχη με τη σκόνη πλυντηρίου και φυσικά μεγέθη προϊόντων από regular μέχρι XXL. Τα ψώνια στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι μία πολύ διαφορετική εμπειρία από ό,τι έχουμε συνηθίσει στην Ευρώπη. Λογικό, αφού οι συνήθειες που αφορούν την κατανάλωση είναι αντανάκλαση της κοινωνίας, γι’ αυτό και ένα από τα πρώτα πράγματα που κάνω όταν ταξιδεύω σε μία νέα χώρα είναι να επισκέπτομαι ένα supermarket, μιας και από εκεί καταλαβαίνουμε καλύτερα τις εγχώριες συνήθειες.

Οι XXL συσκευασίες

Πριν κάποιους μήνες κυκλοφόρησαν στα social media, αρκετά video που έδειχναν αυτό που όλοι γνωρίζαμε από ταινίες ή επειδή έχουμε επισκεφθεί κάποιο supermarket στις Η.Π.Α.: οι συσκευασίες είναι πραγματικά πολύ μεγάλες. Πάρτε για παράδειγμα τις πίτσες: στην Ελλάδα ζυγίζουν κατά μέσο όρο 600 γραμμάρια, ενώ στις Ηνωμένες Πολιτείες το βάρος μπορεί να ξεπερνάει και το ένα κιλό.

@azimemories Supermarket check in US #fyp #🇺🇸 #foryou #strange #culture #exchangestudent ♬ original sound – Yahia.instant.eats

Το ίδιο ισχύει και για τα δημητριακά, τα οποία βρίσκουμε σε συσκευασίες ακόμη και των 900 γρ., αλλά και για το τυρί cottage, το οποίο μπορούμε να αγοράσουμε σε συσκευασία των 3 λίτρων. Επιπλέον, μπορούμε να βρούμε 1 γαλόνι (περίπου 4 λίτρα) χυμό φρούτων ή ακόμη και κέτσαπ βάρος 1 κιλού και 800 γρ.. Γεγονός που αποδεικνύει ότι πωλούνται προϊόντα ακόμη και 4 φορές μεγαλύτερα από το μέγεθος που έχουμε συνηθίσει στην Ελλάδα. Τα παραδείγματα δεν σταματούν, όμως, στα τρόφιμα αφού καραμέλες γνωστής εταιρείας στην Ελλάδα πωλούνται σε πακέτο των 18 γρ., ενώ στις Η.Π.Α. σε πακέτο των 50 γρ., δηλαδή σε ποσότητα διπλάσια και λίγο παραπάνω.

Οι μεγάλες αποστάσεις, τα pantry rooms και τα τεράστια αμερικανικά ψυγεία

Ο πρώτος λόγος, για τον οποίο οι συσκευασία κυκλοφορούν στα xxl μεγέθη σχετίζεται με τη στέγαση. Στις Η.Π.Α. οι αποστάσεις είναι αρκετά μεγάλες, γεγονός που οδηγεί τους καταναλωτές να πηγαίνουν για αγορές πιο σπάνια απ’ ό,τι στην Ελλάδα. Η συνήθεια, δηλαδή, των σαββατιάτικων αγορών δεν έχει καλλιεργηθεί εκεί. Οι Αμερικανοί ζουν κατά 75% σε μονοκατοικίες σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό της Ελλάδας που είναι 40% (2023, Eurostat).

Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα η πλειονότητα των Ελλήνων ζει σε μικρά σπίτια, εν αντιθέσει με τους Αμερικανούς που ζουν, κατά μέσο όρο, σε σπίτια άνω των 90 τ.μ. και έχουν κατά κανόνα μεγάλη κουζίνα, ευρύχωρο ψυγείο και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και δωμάτιο αποθήκευσης τροφίμων (pantry room). Έτσι, οι συνθήκες κατοικίας αποτελούν έναν από τους πρώτους λόγους, για τον οποίο υπάρχουν XXL συσκευασίες. Ιδιαίτερα αν συνυπολογίσει κανείς και το γεγονός ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι Αμερικανοί αγοράζουν και χύμα μεγάλες ποσότητες φαγητού, αφού ωφελούνται από αυτό οικονομικά. Παράλληλα, στην Ελλάδα υπάρχει πληθώρα φρέσκων προϊόντων που μπορεί να αγοράσει κανείς άμεσα στην λαϊκή αγορά σε εβδομαδιαία βάση, αλλά και μικρά τοπικά supermarket.

@cooking_at_home111 #food #usafood #largefood #american ♬ original sound – USA_food_2024

Οι διατροφικές συνήθειες παίζουν ρόλο αλλά κυρίως σε ό,τι αφορά την πλειάδα επιλογών. Πιο συγκεκριμένα, οι Αμερικανοί έχουν διαφορετική οπτική στη διατροφή, επιλέγοντας τρόφιμα υψηλά σε λίπη και σάκχαρα, που δεν προτιμούνται στον ίδιο βαθμό στην Ελλάδα. Το γεγονός αυτό οδηγεί στην ανάγκη ύπαρξης μεγάλης γκάμας προϊόντων, αρκετών εκ των οποίων πωλούνται σε μεγάλες συσκευασίες.

Χυμοί, γάλα και τσάι κυκλοφορούν σε δεκάδες διαφορετικές γεύσεις και φυσικά από μικρές συσκευασίες μέχρι και XXL. Ειδικότερα πολύ γνωστές ετικέτες junk food κυκλοφορούν προϊόντα που είναι σαφώς μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα στην Ελλάδα. Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα είναι ότι πωλείται σοκολατούχο γάλα στις Η.Π.Α. σε συσκευασία των 3,7 λίτρων, ωστόσο, ακόμη και σε πιο υγιεινά τρόφιμα βρίσκουμε πολλές επιλογές λ.χ. στη βρώμη.